Jukka Hankamäki Osaa ja uskaltaa.

Kaikki blogit puheenaiheesta Sähköautot

Jäitä hattuun, sähköautoväki

Sähköautot ovat herättäneet viime aikoina kiivaita keskusteluja. Sähköautot ovat oiva keksintö ja tulevaisuutta, mutta onkohan sähköautojen pakotetun käyttöönoton aikataulutus liian hätäinen? Tämän hetkisen aikataulun mukaan sähköautoja olisi käytössä jo muutaman vuoden päästä, joka taas perustuu oletukseen, että sähköautojen hinnat laskevat v. 2025 polttomoottoriautojen tasolle kerrotaan Iltasanomissa viime viikonlopulla Tommi Lempisen kirjoittamana.

Ladattavan hybridiauton ylistyslaulu

Henkilöautoliikenne on alkanut hiljalleen sähköistyä.

Täyssähköautot ovat toistaiseksi perinteistä autoa kalliimpia ja mm. sen vuoksi vielä harvinaisia. Ostoa harkitsevan täytyy myös arvuutella, että pärjäisikö hän 200 kilometrin kantamalla, vai pitäisikö ostaa 350 km tai 500 km malli. Suuremmassa mittakaavassa ongelma on myös, että paljonko akkuja saadaan globaalisti tuotettua, ja täyssähköautojen saatavuus Suomeen asti onkin vähäistä.

Pitääkö sähköauto ostaa heti huomenna?

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi joulukuussa raportin Liikenteen päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä. Raportti on ehtinyt aiheuttaa paljon porua, koska siinä esitetään varsin jämäköitä toimenpiteitä kuten tiemaksuja kaupunkiseuduille, polttoaineverojen nostoa ja fossiilisten liikennepolttoaineiden myyntikieltoa vuodesta 2045 alkaen.

Ostan sähköauton heti kun minulla on varaa uuteen

Perheemme ajelee tällä hetkellä pari vuotta vanhalla pikkuautolla, jonka hankintahinta oli selvästi alle 20 000 euroa. 

Katsomme, että sellaiseen meillä on varaa – tai sellaisen rahamäärän haluamme ja pystymme panostamaan yksityisautoiluun.

Olen sen verran vakuuttunut kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin johtopäätöksistä, että jo seuraavan auton pitäisi olla sähköauto. Kyse on enää hinnasta.

Olemassa olevan auton käytöstä ei saa rangaista

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että liikenteen tulevaisuus on sähkössä. Polttomoottorit ovat oivallisia lämmön ja metelin lähteitä, mutta sähkömoottoreiden kyky tuottaa eteenpäin liikuttavaa voimaa on niihin nähden omaa luokkaansa. Kunhan sähkön tuotanto ja varastointi saadaan merkittävässä mittakaavassa ekologisesti kestäväksi, muuttuu liikenteen lisäksi myös muu energiapolitiikkamme ratkaisevasti – mutta siitä lisää toisella kerralla.

Sähköauton tärkein ominaisuus

Sähköautoilu on herättänyt runsasta keskustelua. Tärkein argumentti on silti jäänyt vähäiselle huomiolle. Ja se argumentti on hyötysuhde.

Sähköautot muuttavat varastoidun energian liike-energiaksi yli 90% hyötysuhteella. Polttomoottoriautossa vastaava luku on suuruusluokkaa 20%. Hyväksi käytetyn ja haaskatun energian suhteet ovat likipitäen toistensa vastakohtia.

Sähköautojen pimeä puoli...

Nyt, kun lähes jokainen suomalainen sai aamu-uutisissa (ja varmaankin tämän päivän iltauutisissa) kuunnella Sitran ja McKinseyn ilosanomaa, lienee tarpeen mainita muutamista dokumenteista. Suomen tuleviin 800 000:siin sähköautoihin liittyyy nimittäin myös valtavia ongelmia, etenkin muualla....Saksan ja englannin taitoiset saavat oheisista linkeistä jo sellaisenaan paljon irti, mutta hartaasti toivon, että nämä esitetään lähiaikoina myös Suomen televisiossa tai vaikkapa aamu-uutisissa:

Sähköautojen kirous

Tutkimusten mukaan akkujen raaka-aineiden hankinta ja kuljetus saastuttaa paljon. Tarvitaan nikkeliä, kobolttia ja litiumia. Litium tulee Chilestä, koboltti ja nikkeli mm. Afrikasta Kongosta, jossa sitä louhitaan lapsityövoimalla käsin, kertoo Yle.

Sähköistetään liikenne ja viherretään sähkö

Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Syynä tähän lie autoilun ja auton hankinnan kova verotus. Tänä hiilitietoisuuden aikana hiilijalanjälkeä tulisi ajatella elämän eri osa-alueiden kantilta, ja yksi näistä on liikenne. Jos sähköntuotantomme olisi vielä mahdollisimman ekologista – ideaalitilanteessa ydinvoimaa uusiutuvien tuella – niin sähköistämällä liikenteen leikkaisimme hiilidioksidipäästöjä reilusti.

 

Maailman ensimmäinen sähkötie avattu Ruotsissa

Maailman ensimmäinen sähkötie avattu Ruotsissa

Ruotsissa avattiin viime keväänä 2018 maailman esimmäinen sähköautojen akut lataava tie.

Luit oikein. 

Sähköistetty tie lataa tiellä ajavien sähköautojen akut.  Myös raskaiden rekkojen akut.

*

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut

Julkaise syötteitä