Jukka Hankamäki Osaa ja uskaltaa.

Malmin lentoasema pelastettava barbarismilta

Vaalien alla tuppaa järkeä tulemaan tumpeloimpienkin tekijöiden hattuun. Viikon parhaita uutisia oli kaupunkimme kannalta se, että ympäristöministeriö palautti päätöksen Malmin lentokentän suojelusta takaisin valmisteluun.

Olen itse ajanut tätä asiaa jo kauan. Kyse ei ole vain siitä, että valmistelussa sovellettiin ”puutteellisesti lakia rakennusperinnön suojelemisesta”.

Alue ei sovellu rakentamiseen, ja Iltalehti on kirjoittanut maan vajoamisesta parissakin jutussa. Paikalla nyt olevat rakennukset vajoavat nopeasti, ja betonia sekä paalua uppoaisi maaperään kilometreittäin. Maa-aines on täynnä jäänestoaineita ja muita kemikaaleja, ja se pitäisi vaihtaa ollakseen kelvollista asuinrakentamiseen.

Museovirasto (joka vastustaa kentän lopettamista) luetteloi Malmin lentoaseman valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuurimiljööksi jo vuonna 1993.

Kulttuuriperintöorganisaatio Europa Nostra puolestaan valitsi Malmin lentoaseman yhdeksi Euroopan seitsemästä uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta maaliskuussa 2016, ja se on otettu myös World Monument Fundin julkaisemalle maailman sadan uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle.

Tärkeintä on, että Malmin lentokentällä on paljon korvaamatonta toimintaa, jota ei voida luontevasti hoitaa mistään muualta, kuten lennonopetus ja pelastuskopteritoiminta, joka on nyt siirretty Helsingin-Vantaan kentälle huonoin kokemuksin. Lisäksi rahat ja visio uuden kentän rakentamiseksi puuttuvat täysin Juha Sipilän (kesk.) hallituksen siirrettyä asian ELY-keskuksille.

Ympäristöministerin tehtävää hoitava Kimmo Tiilikainen (kesk.) odottaa ilmeisesti hyvityspisteitä taktisesta takinkäännöstään. Mutta harva muistaa, että me Perussuomalaiset olimme ainoa poliittinen ryhmä, joka yksimielisesti ajoi kentän säilyttämistä eduskuntaan toimitetun kansalaisaloitteen pohjalta.

Pahimpia Malmin lentoaseman tuhoajia ovat olleet vihreät ja vasemmisto, sekä osa kokoomuksesta, myös pormestari Jan Vapaavuori (kok.), joka suhtautuu kentän säilyttämiseen penseästi. On surkuhupaisaa, että ympäristönsuojelu ei merkitse näille ympäristöpolitiikasta huolissaan oleville puolueille mitään silloin kun on kyse kulttuuriympäristön ja rakennetun kaupunkimiljöön suojelusta.

Liian pitkään on keskusteltu väärästä asiasta: kentän lopettamisesta ja alueen uudisrakentamisesta. Keskustelun fokus olisi pitänyt jo aikaa sitten siirtää siihen, miten kenttää kehitetään ja korjataan. Ensi töiksi pitäisi kunnostaa aluetta ympäröivä aita ja käydä käsiksi myös pääkiitoradan pidentämiseen pohjoispäästä. Saneeraustoimin kentästä saataisiin toimiva myös liikelentoja ajatellen.

Kirjoitin kentän suojelemisen ja kehittämisen puolesta jo vuonna 2016 jutun Uhanalainen Malmin lentoasema suojeltava kulttuuriympäristönä, jossa tilitin pääargumenttini. Ellei kaupunki kenttää pelasta, on alue rakennuksineen ja toimintoineen suojeltava valtiollisin toimin tai EU:n väliintulolla.

 

Jukka Hankamäki

FT, VTT

Projektitutkija Suomen Perustassa

Perussuomalaisten kansanedustajaehdokas, Helsinki

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Olipa asiaa tuoda taas esiin nämä Malmin kentän kulttuurihistorialliset arvot. Jos Malmille vielä tuotaisiin Ilmailumuseo ja Ilmavoimamuseo, meillä olisi koossa ainutlaatuinen ilmailuhistoriallinen kokonaisuus, joka vieläpä edelleen toimii lentokenttänäkin. Kun meillä on käsissä tällainen helmi, on käsittämätöntä, että se yritetään hävittää maksoi mitä maksoi. Kirjaimellisesti mihin hintaan tahansa.

Tätä ajavat päättäjät tuovat ikävällä tavalla mieleen vanhojen komedioiden kirkonkylän seurapiirit, joille kaikki ulkomaalainen on niin hienoa ja ihmeellistä, mutta jotka eivät ymmärrä sitä omaa, mikä on oikeasti arvokasta ja ainutlaatuista. Yhdellä taholla he haikailevat matkailijoille vetonauloja, mutta kun kun sellainen on viittä vaille valmiina, he tekevät kaikkensa sen hävittämiseksi. Sen sijaan he kyllä olivat valmiita upottamaan tiukasta vastustuksesta huolimatta suuria summia johonkin puolivillaiseen Guggenheimin rahat-pois-tyhmiltä -vedätykseen. Tätä voi kyllä sanoa jo suoranaiseksi moukkamaisuudeksi.

Käyttäjän hankamaki kuva
J. Sakari Hankamäki

Juuri näin.

Hyvä, että nostat esille myös Suomen Ilmailumuseon aseman.

Se on museoista kehittämiskelpoisin ja elinvoimaisin, ja siksi sitä tulisi tukea saamaan nykyistä laajemmat tilat.

Paras vaihtoehto olisi kuitenkin museon sijoittaminen Finnair Cargon entiseen rahtiterminaaliin, jossa se olisi suurten matkustajavirtojen helposti saavutettavissa.

Aiheesta täällä:

http://www.lentoposti.fi/uutiset/suomen_ilmailumus...

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Hyvä kannanotto. Malmin historiallinen lentokenttä tulee säilyttää aktiivikäytössä, se on jo nyt maailmanluokan harvinaisuus ja pitää sisällään paljon Suomen historiaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut