J. Sakari Hankamäki Filosofian, politiikan ja median tutkimusblogi.

Maahanmuuttajat syyllisiä pk-seudun asuntopulaan

Asuntopolitiikassa aprikoidaan usein, mikä on syynä pääkaupunkiseudun asuntojen kalleuteen. Selityksiä on etsitty tonttipulasta, kaavoituspolitiikasta, rakennusliikkeiden ahneudesta, keinottelusta, pankkien ja niiden takapiruina toimivien kiinteistövälittäjien vedätyksestä sekä rakentamismääräyksistä, jotka näyttävät olevan ehtymätön luonnonvara. Niillä kaikilla onkin osansa asiassa. Mutta markkinoita pahiten vääristävä tekijä jätetään yleensä mainitsematta.

Huvudstadbladet iloitsi äskettäin, että kasvavan maahanmuuton vuoksi pääkaupunkiseudusta tulee lopultakin ”todellinen globaali metropoli”. Lehden mukaan ”vierasta kieltä puhuvien” määrä nousee 127 000:sta 300 000:een ja maahanmuuttajataustaisten osuus väestöstä kipuaa 9,4 prosentista jopa 23 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tiedot perustuvat Helsingin kaupungin kiinteistöviraston asuntoasiainosaston pomon, Markku Leijon, sanoihin.

Tämä on suomalaisille ikävä uutinen. Pääkaupunkiseudulla on kärsitty kroonisesta asuntopulasta, joka johtuu kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta. Sen vuoksi asumiskustannukset ovat päätä huimaavia ja asuntojen sekä vuokrien hinnat ovat karanneet tavallisten palkansaajien ulottuvilta. Niinpä keskituloiset ja köyhät suomalaiset joutuvat lähtemään pääkaupungistamme pakoon ulkomailta kohdistuvan paineen vuoksi.

Maahanmuutto on valloituspolitiikkaa, jonka aseena on joko kapitalistien raha, humanitaarisen maahanmuuton verukkeella harjoitettu ihmisoikeuspolitiikka tai työperäisen maahanmuuton varjolla toimeenpantu suomalaisen työvoiman kilpailutus ja riisto. Maahanmuutto on tehnyt pääkaupungistamme sentrifugin, joka heittää suomalaiset pakolaisen asemaan.

Pääkaupunkiseudulle tulvii ulkomaalaisia lähinnä kolmea väylää myöten. Ensimmäisen puron muodostavat korkeasti palkatut asiantuntijat, kuten elektroniikkainsinöörit ja EU-virkamiehet. He valloittavat luksusasunnot julkisen vallan hätäillessä, kuinka tulijoille riittää tarpeeksi laadukkaita lukaaleja kansainvälisesti kilpailukykyiseen hintaan. Toisen muodostavat pakolaiset ja turvapaikanhakijat, jotka majoitetaan verovaroin eri puolille kaupunkia taistelemaan asunnoista suomalaisten ihmisten kanssa. Kolmannen aallon muodostavat Itä-Euroopan ja Aasian maista rahdatut työläiset, jotka asuvat konteissa tai vuokraavat käyttöönsä yksiöitä, joissa heitä asuu joskus puolenkin tusinan verran.

Syypäitä pääkaupunkiseudulla vallitsevaan asuntokurjuuteen ja hintahelvettiin ovat suurimmaksi osaksi maahanmuuttajat. Heidän takiaan asuntojen hinnat ja vuokrat ovat nousset pilviin, ja on syntynyt kulttuurieroista johtuvia konflikteja. He luovat sitä hillitöntä ylikysyntää, johon maamme voimavarat eivät riitä vastaamaan, ja lopulta suomalaiset itse pakotetaan asumaan keskitysleirejä muistuttavassa tilanahtaudessa. Häikäilemätöntä onkin se sosiaaliporno, jonka mukaisesti Helsingin kaupunki oikein toivoo köyhien ja huonosti verotuloja tuottavien suomalaisten kaikkoavan ympäristökuntiin. Jostakin ideologisesta syystä kaupunki haluaa vaihtaa kantaväestöön kuuluvat köyhänsä ulkomaalaisiin köyhiin.

Etua maahanmuutosta on ollut vain kiinteistösijoittamista harjoittaville kapitalisteille ja porvareille, joiden asuntojen hinnat ovat nousseet. Ulkomailta saadut esimerkit osoittavat kuitenkin, että monikulttuuristuneimmat suurkaupungit ovat myös kurjistuneimpia ja velkaantuneimpia.

Esimerkiksi Berliiniin on virrannut vuoden 1991 jälkeen väkeä eri ilmansuunnilta, ja kaupunki on slummiutunut pahasti. Asunnot maksavat keskustassakin enää vain noin kolmasosan Helsingin hinnoista. Berliini on Saksan velkaantuneimpia kaupunkeja, ja velkaa sillä on yli 60 miljardia euroa, eli lähes yhtä paljon kuin Suomen valtiolla.

Toisen huonon esimerkin tarjoaa Tukholma, jossa opiskelijat joutuvat asumaan vuokrakonteissa ja opiskelija-asuntojono on kahden vuoden mittainen. Suomessa opiskelijoita majoitettiin kontteihin ensimmäistä kertaa viime syksynä.

Tätäkö pääkaupunkiseudulla asuvat suomalaiset haluavat? Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle saapuu myös suomalaisia maaltamuuttajia, mutta julkinen valta priorisoi ulkomaalaisia. Tuoreen tapauksen tarjoaa valtiovallan esitys pyhittää Espoosta lopetetun poliisikoulun tilat maahanmuuttajille, vaikka alun perin tiloihin suunniteltiin opiskelija-asuntoja.

Huvudstadbladetin taustajoukkojenkaan ei kannattaisi iloita paisuvasta maahanmuutosta vain siksi, että sitä kautta ”vierasta kieltä puhuvien” osuus väestöstä kasvaa. Ruotsinkieliset identifioituvat väärään ryhmään hakiessaan asemalleen tukea toisista kielivähemmistöistä. Vieraskielisten määrän kasvaessa ruotsinkielisten oma asema Suomessa huononee. Monikielisyydestä tulee rasite, kun joudutaan palkkaamaan tulkkeja, ja yhteiskunnallinen tehokkuus heikkenee jatkuvien viestintä- ja ymmärtämisongelmien vuoksi.

Joten miksi tavoitella maahanmuuttoa ja kiittää takaperoisesta politiikasta, joka johtaa asumisolojen kurjistumiseen sekä sosiaalisten olojen rakenteelliseen ja pysyvään vääristymiseen? Itseisarvo maahanmuutto ei ole, eikä myöskään maahanmuuttajien työpanos ole korvaamaton. Sen sijaan suomalainen ihminen näyttää olevan aina korvattavissa ulkomaalaisella: diskriminaation kohde, väistymään pakotettu ja orja omassa maassaan.

Tämä brutaali kansallisen edun polkeminen johtuu valtiollisen itsemääräämisoikeutemme kiistämisestä ja politiikan painopisteen siirtämisestä suomalaisten ihmisten edun valvonnasta kansainvälisiin ympyröihin. Se on vetänyt matot ja lattiat suomalaisten alta, eivätkä valtio ja kunnat pysty enää turvaamaan omille kansalaisillemme sellaista hyvinvointia kuin ennen.

Onko Helsinki Suomen pääkaupunki enää lainkaan? Vai onko tämä jonkinlainen ulkomaalaishyökkäyksen kohteena oleva viimeinen pelastusvene, jossa ulkomailta tulijat näkevät rauhallisen ja oloiltaan mukavan saarekkeen, kunnes tämäkin on ääriään myöten täynnä kansainvälisille metropoleille tyypillistä ahdistusta, hysteriaa ja repaleisuutta?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

42Suosittele

42 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (159 kommenttia)

Susanna Kinnunen

"Syypäitä pääkaupunkiseudulla vallitsevaan asuntokurjuuteen ja hintahelvettiin ovat suurimmaksi osaksi maahanmuuttajat."

No ei todellakaan, mutta rikka rokassa kaikki muuttoliike kaupunkiin.

Harri Rautiainen

No ei todellakaan kaikki muuttoliike.

Kuten tohtori toteaa, maahan muuttavat korkean tason asiantuntijat löytävät asuntonsa vapailta markkinoilta. Sen sijaan elintasoshoppaajat kiilaavat jonossa suomalaisten vuora-asunnontarvitsijoiden ohi. Perheellisellä suomalaisella linja-autonkuljettjalla ei ole varaa asua pk-seudulla. Ja sitten päästään sanomaan, että bussit eivät kulje ilman maahanmuuttajia, ja perustellaan lisää maahanmuuttoa.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Estetään se, että muu Suomi tyhjenee

Susanna Kinnunen

"No ei todellakaan kaikki muuttoliike."

Todellakin kaikki muuttoliike kaupunkiin päin lisää kysyntää kaupungissa.

13 eiku 14 henkeä on suositellut kommenttia yllä. Haluasin kuulla edes yhden perustelevan järkevästi, miksi kaikki muuttoliike kaupunkiin ei lisäisi kysyntää ja siten nostaisi hintaa? Jos muuttajalla on rahaa ostaa, tämän muuttajan vaikutus hintatasoon on suurempi kuin sellaisen muuttajan, jolla on taskussa penninpyörylä ja majoituspaikka on Vapaan Katon tiloissa.

Toisaalta olen sitä mieltä, että muuttoliike EI ole olennaisesti vastuussa hintojen noususta. Hintojen nousu johtuu siitä, että kysyntä suhteessa tarjontaan on kova samalla kun uusien asuntojen tuottaminen on tehotonta ja halpaa rahoitusta on saatavilla.

Vuokra-asuntojen hinnannousu on kiinni omistusasuntojen hinnannousussa; kuka haluaisi siirtää omistusneliön omistamisesta koituvaa pääomakulua itselleen ja antaa vuokralaisen nauttia halvasta vuokrasta - ei, kyllä nämä hinnat pyrkivät pysymään samassa kehityksessä.

Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #92

Mun ei tartte kommentoida enempää, koska en kuulu niiden 14 (nyt 15) joukkoon, jotka ovat suositelleet :-)

Susanna Kinnunen Vastaus kommenttiin #144

En voi mitään, mutta tuntuu aivan vihreiden puoluepäiviltä. Ympärillä on yhtäkkiä lauma ihmisiä, jotka eivät keskustele järkevästi ja peukuttavat toisiaan mitä panulaturimaisempaa lausutaan.

Hankamäki tämän aloittajana oli suuri yllätys.

Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #175

SK: "Hankamäki tämän aloittajana oli suuri yllätys."

Hankamäki tämän aloittajana oli minulle ehken pienoinen yllätys. Vaikka en vihreä olekaan.

Käyttäjän SariKarlstrm kuva
Sari Karlström Vastaus kommenttiin #92

Helppo se on asunnon omistajana nostella hintoja kun pakolaisten vuokran maksaa aina kaupunki ja valtio (veronmaksajat) ja rahantulo on taattu. Mitä enemmän pakolaisia sen korkeammalle ahne eliitti asuntojen hinnat nostaa joten ihan oikein typerille päättäjille, että Helsinki tulee olemaan tulevaisuudessa täynnä muualta tulleita =)
Ja kaikkihan sen tietää kuka jonon ohi asunnon haussa kiilaa. Ei sitä kannata selitellä, ei tämä kansa tyhmää ole ;)
Pakolaisten muuttoliike muualta suomesta Helsinginseudulle on myös kasvussa. Sielläpä sitten päättäjät, pakolaiset ja eliitti elävät sulassa sovussa ilman gettoja =D

Jari Söderholm

Korjaisin otsikkoa siten että helsingin kaupungin päättäjien harjoittama humanitäärinen ja maahanmuuttopolitiikka on syyllinen asuntopulaan.

Helsingissä on päässyt valtaan joitakin virkamiehiä ja naisia joilla on pakkomielteeltä vaikuttava terve saada helsinkiin epämääräisesti maahanmuuttajien käsitteellä kehitysmaista kutsuttavia, riippumatta onko näillä sellaista osaamista jota yritysmaailma tarvitsee.

Ilmeisesti nämä suomalaisiin rasistisesti suhtautuvat virkamiehet ja naiset haluavat romuttaa kaupungin sosiaalitoimen totaalisesti sekä aiheuttaa valkoisen väestön joukkopaon maahanmuuttajien kansoittamilta alueilta. Noille pitäisi antaa potkut ennen kuin pääsevät aiheuttamaan enemmän vahinkoa.

Julkisen valta helsingissa toimii myös rasistisesti suomalaisia kohtaan vuokra-asuntopolitiikassa jossa mamut ovat ensisijalla muualta suomesta työn perässä saapuneisiin.

Käyttäjän teemukammonen kuva
Teemu Kammonen

Helsinkiin sijoitettiin vuosina 2000-2010 yhteensä 2 609 pakolaista. Vuonna 2010 heitä sijoitettiin kaikkiaan 527 henkilöä.

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/0c8fe3804a82976d...

Ei minun nähdäkseni ole aiheuttanut vielä yhtään suomalaisten asuttamaa keskitysleiriä.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

No onpa vähäinen määrä. Missä se paljonpuhuttu jättimäinen vyöry näkyy?

Antti Kiljavainen Vastaus kommenttiin #12

"2010 stadinasunnoissa asui 19360 mamua."

Tuossa vähän esimakua, ja tähän päälle SATOT ym. jotka asuttavat mamuja aikalailla.

Jari Reinikka

Puhutkin vain pakolaisista. Yritätkö tarkoituksellisesti hämätä?

Käyttäjän hannele kuva
Hannele Koskinen

Kiitos tästä luvusta. Olen sitä hakenut löytämättä. Ei tuo niin hurja määrä ole, mutta Helsingin asuntokriisissä kuitenkin liikaa.

Hannu Töyri Vastaus kommenttiin #18

Hekalla on asukaita n. 84 000, siis lähes 24% maahanmuutajia

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

+ kaikki jotka alun perin sijoitettiin muualla suomeen, josta sittemmin suurin osa siirtyy pienellä aika viiveellä kasvukeskuksiin.

Käyttäjän teemukammonen kuva
Teemu Kammonen Vastaus kommenttiin #22

Samasta raportista: http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/0c8fe3804a82976d...

Vuonna 2010 Helsinkiin muutti muualta Suomesta 3 389 vieraskielistä henkilöä ja Helsingistä muutti pois 3 246 vieraskielistä. Suomen sisäinen vieraskielisten nettomuutto Helsinkiin oli siis 143 henkeä.

Vieraskielisellä tarkoitetaan muuta kuin suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvia ihmisiä.

Ulkomailta tapahtuva vieraskielisten nettomuutto oli vuonna 2010 noin 3000 henkeä. Kotimaan kieliä puhuvien nettomuutto ulkomaille oli noin 1000 henkeä negatiivinen. Kaikkiaan ulkomailta tapahtuva nettomuutto oli 2332 henkeä.

Marko Kervinen

Kovia ovat lisääntymään. Tietenkin paljon enemmän on. Huuhaa porukkaa jotka ei muualta ole saaneet luxusta ovat päässeet
sinisilmäisten keskittymään.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Kiintiöpakolaiset ovat vain murto-osa humanitäärisistä maahanmuuttajista.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem Vastaus kommenttiin #47

Kotkassa kiintiöpakolaiset 15 henkilö vuositasolla, kaikenkaikiaan vieraskielisten muutto Kotkaan oli 2012 vähän yli 300 henkilöä.

Lauri Korhonen Vastaus kommenttiin #70

Iltalehti kirjoittaa_

"Sijaa yksi Suomen velkaisimpana kuntana pitää Kotka, jolla on velkaa 10 447 euroa asukasta kohden. Kolmen kärjessä ovat myös Kittilä, jolla velkaa 9 526 euroa asukasta kohden ja Maarianhamina, jolla velkaa 9 471 asukasta kohden. Listalle mahtuu myös muun muassa Suomen pääkaupunki.

Tässä Suomen 15 velkaisimman kunnan lista:

1. Kotka 10 447 e/asukas

2. Kittilä 9 526

3. Maarianhamina 9 471

4. Kökar 9 233

5. Raahe 9 092

6. Hartola 8 614

7. Vantaa 8 551

8. Toholampi 8 452

9. Kemijärvi 8 265

10. Nivala 7 825

11. Mikkeli 7 386

12. Pelkosenniemi 7 370

13. Jyväskylä 7 228

14. Kokkola 7 140

15. Helsinki 7 055

Häneen Sanomien mukaan kuntien lainakanta on kolminkertaistunut vuodesta 2000."

Matti Palviainen

"Helsinkiin sijoitettiin vuosina 2000-2010 yhteensä 2 609 pakolaista. Vuonna 2010 heitä sijoitettiin kaikkiaan 527 henkilöä.

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/0c8fe3804a82976d...

Ei minun nähdäkseni ole aiheuttanut vielä yhtään suomalaisten asuttamaa keskitysleiriä."

Muistettakoon, että pakolaisstatuksen lisäksi myönnettiin paljon enemmän oleskelulupia turvapaikan tarpeen perusteella (lievemmin perustein kuin Geneven sopimus edellyttää).Ja heidät on tietysti majoitettu kunnan vuokralaisiksi. Kulut maksaa suomalainen veronmaksaja.

Tämän lisäksi kuka tahansa EU-alueelta muuttava lapsen /lasten huoltaja on etuoikeutettu ennen suomalaisia saamaan kunnan asunnon, jos hän asuu esim alivuokralaisena. Järjestelmää on helppo huijata, koska mitäään kontrollia ei ole. Kuka tahansa Pariisin slummissa asuva voi kirjautua sukulaisensa/kaverinsa alivuokralaiseksi lapsensa tai olemattoman lapseensa kanssa ja hakea sitten kaupungin asuntoa. Hän menee ilman muuta jokaisen suomalaisen ohi, myöskin lapsellisen suomalaisen ohi, jos suomalainen on vain työssä Helsingissä, mutta perhe asuu muualla.

Totuus on se, että Helsingin yli 60.000 ulkomaalaista aiheuttavat nykyisen asuntopulan. Sen lisäksi nk pakolaiset ja turvapaikan saaneet ja ylipäänsä E-Aasian ja Afrikan mamut ovat yhteiskunnalle paljon suurempi rasitus kuin heidän yleisesti hyvin vaatimaton työpanoksensa tuottaa.

Touhussa ei ole hiventäkään järkeä.

Käyttäjän hannele kuva
Hannele Koskinen

Teemu Kammonen: Sisältääkö tuo luku kaikki kuntapaikan oleskeluluvan myötä saaneet pakolaiset vaiko ainoastaan kiintiöpakolaiset? Jostain syystä linkki ei tunnu aukeavan.

Merja Heikka

Alun pitäin pakolaisiksi muualle Suomeen muuttaneet ihmiset muuttavat yleensä myöhemmin Helsinkiin.

Juhani Piironen

Teemu, Teemu
jälleen epätotuutta.

s. 8 "turvapaikan saaneet pakolaiset"

Tosiasiassahan nämä ns. "pakolaiset" eivät täytä YK:n pakolaisstatuksen edellytyksiä ja eivät siis saa turvapaikkaa, joten he eivät näy asumistilastoissa pakolaisina.

Joten ne ns. ns. "pakolaiset" jotka eivät saaneet turvapaikkaa eivät näy pakolaisina asuntotilastoissa, vaan muina.

Lisäksi moni oikeakin pakolainen päätyy parin vuoden rovaniemellä asumisen jälkeen Helsinkiin.

Mutta kuten kaikki tietävät niin Teemu tykkää korkeista asuntojen hinnoista.

Hänhän oikein ihmetteli mikä tässä Helsingissä asumisessa oikein maksaa kerran täällä Uudessa Suomessa.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Se on maahanmuuton tarkoitus, se turvaa kysynnän kasvu ja hintojen nousu.

Hannu A Virtanen

+ Näiden maksettujen maahanmuuttomyönteisten vastaanväittäjien vasta-argumentit ovat yhtä järjettömiä ja mielipuolisia kuin heidän kehittämät busineksetkin:

Todella rajua rahantahkoamista mamubusineksilla!Lue sinäkin ja pöyristy

http://www.demari.fi/arkisto?id=14910

http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/Satakun...

Taikaseinä pelastaa meidät!

Susanna Kinnunen

"Näiden maksettujen maahanmuuttomyönteisten"

En ole maksettu, nyt on vaan käsitykset "teillä" jotenkin ihan vinksallaan. Asuntojen kovaan hintaan on monia eri syitä, mutta yksi ainoa varma asia on, se, että ulkomaalaiset eivät ole hintoja pilviin nostaneet. Sori.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Hyvä Sakari, täyttä asiaa tämä kirjoitus. Joukkopako pk.seudulta on tosiasia.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Väestöpohjan kasvattaminen arktisissa oloissa on satumaisen typerää. Täällä joudutaan käyttämään järjettömiä määriä energiaa pelkästään hengissä pysymiseen verrattuna lämpimämpiin kolkkiin maailmaa.

Kehitys kertoo ainoastaan vakavasta järjestelmäongelmasta. Meillä on ainoastaan velaksi rakennettua näennäistä vaurautta, joka tuo toivorikkaita ihmisiä saman talousjärjestelmän pilaamilta alueilta sinne, missä vaurauden ulkoiset tunnusmerkit peittävät alleen todellisen köyhyyden.

Sekin on hälyttävä merkki, että teollisuuden energiankulutus on laskenut jo vuosia, mutta kokonaiskulutus nousee. Rakenteissamme on hirvittävä vääristymä, joka ei kestävällä tavalla tästä oikene kuin järjestelmäremontilla.

Maahanmuutto tuhoaa rakenteet lopullisesti, mutta ei ole maahanmuuttajien vika, jos annamme sellaisen kuvan, että meillä on tähän varaa. Todelliset kasvot tulevat kyllä nyt näkyviin eksponentiaalista käyrää noudattaen.

Hannu A Virtanen

Ihan sama kuin kaikki suomalaiset lähetettäisiin reservaattiin pohjoisnavalle, mukaan tarvittaisiin:

- ruoat
- juomat
- 6000 hehtolitraa kossua
- internet
- skidoot ja sukset
- harrastevälineet
- vaatteet
- asuntorakentamiseen 1000 rahtilaivallista rakennustarvikkeita

jne
jne
jne

ei järjen hiventä!

Juhani Piironen

Luuletko että "6000 hehtolitraa kossua" riittäisi?

Susanna Kinnunen

Tämä oli puolestaan typerä kommentti.

Esko Matinporo

Tarkennatko, minkä rodun syrjintää ksenomanian vastustaminen on?

Käyttäjän ilekahila kuva
Ilkka Kahila

Oma ihmettelyn aiheeni on nimen omaan siinä, miten muualla Suomessa alun perin olleille maahanmuuttajille järjestyy jatkuvasti ohi muun jonotuskäytännön asuntoja kunnan kustantamana täältä pääkaupunkiseudulta.

Totta kai jokainen, niin natiivi suomalainen kuin maahanmuuttajakin, saa vapaasti liikkua maan sisällä ja tavoitella asuinpaikkaa, mistä haluaa, mutta jotenkin tuntuu, että natiivit suomalaiset voidaan yksikertaisesti laittaa siihen tolkuttoman pitkään kunnalliseen asuntojonoon odottamaan, kun taas maahanmuuttajataustaiselle löytyy jollakin perusteilla aina mahdollisuus päästä jonossa muiden ohi. Tämä ei kerta kaikkiaan tunnu oikeudenmukaiselta.

Toisaalta itselleni on syntynyt käsitys, että maahanmuuttajataustaiset voivat eri perustein, kuin natiivit suomalaiset, saada sosiaaliviranomaisilta maksusitoumuksia myös yksityisiltä vuokra-asuntomarkkinoilta hankittuihin asuntoihin. Tämäkään tuskin vastaa kenenkään oikeustajua.

Mitä ovat ne tahot, jotka tällaisesta asuntopolitiikan linjauksesta voi vastuuttaa ja saada julkisesti ottamaan kantaa? Kunnanvaltuustotko?

Käyttäjän hannele kuva
Hannele Koskinen

Ei sosiaaliviranomaiset supisuomalaisiakaan velvoita asumaan kaupungin asunnossa, vaan samalla tavalla maksavat vuokran myös yksityiseltä puolelta.

Käyttäjän ilekahila kuva
Ilkka Kahila

Ei velvoita ei. Se ei tosin ollutkaan pointtini.

Pointtini yksityisen puolen vuokra-asuntoja koskien oli se, että muualta Suomesta pääkaupunkiseudulle asumaan pyrkivät natiivit suomalaiset joutuvat alistumaan asuntopula"realiteetteihin", kuten esim. korkeaan hintatasoon, josta käytännössä seuraa se, että ei ole varaa asua pääkaupunkiseudulla.

Maahanmuttajataustaisten kohdalla puolestaan sosiaaliviranomaiset tuntuvat aina joiltain erityismomenteilta kaivavan tukirahat, jotka mahdollistavat asumisen pääkaupunkiseudulla. Hintatasosta riippumatta.

Eikö tällainen menettely koettele Hannele sinun oikeustajuasi?

Käyttäjän hannele kuva
Hannele Koskinen Vastaus kommenttiin #50

Jos näin on, koettelee toki.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Hankamäki kirjoittaa:

"Ulkomailta saadut esimerkit osoittavat kuitenkin, että monikulttuuristuneimmat suurkaupungit ovat myös kurjistuneimpia ja velkaantuneimpia. Esimerkiksi Berliiniin on virrannut vuoden 1991 jälkeen väkeä eri ilmansuunnilta, ja kaupunki on slummiutunut pahasti."

Hankamäki saarnaa tässäkin tekstissään sen verran vahvasti kapitalismia vastaan, että kaipa tämä Berliini-viittauskin pitää lukea siinä valossa. Taisi olla tohtorin mielestä tosiaan paha virhe purkaa se kaupungin läpi kulkenut muuri. Piikkilangalla ja betonilla pysyi meinaan se kammottava monikulttuurisuuskin kivasti aisoissa!

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Tietääkseni se betonimuuri, piikkilangat, koirapartiot ja valonheitintornit pitivät läjässä erästä valtiomuotoa. Kyseisen valtion edustajat toki perustelivat sitä hiukan tuohon tapaan, tosin hiukan eri sanoin. Muistaakseni se oli heidän mukaansa "fasismin vastainen suojamuuri".

Hannu A Virtanen

Vihreiden ja Vasemmistoliiton tämänhetkinen yhteiskannatus on noin 15%. Tämä osa kansaa ja heidän vanhempansa olivat aiemmin kommunisteja, jotka yrittivät tuhota Suomen Neuvostoliitolla. Kun Neuvostoliitto ei onnistunut, yritetään tuhota Suomi toisenlaisella miehityksellä.

Kun pääkaupunkiseutu on miehitetty luku- ja kirjoitustaidottomilla ns. maahanmuuttajilla
(elätettävillä, koulutettavilla, asutettavilla, lääkittävillä) sekä avoimesti rikollisilla, kerjäävillä ja huoraavilla, on kyse miehityksestä.

Siinä missä Neuvostoliitto epäonnistui, näyttää onnistuvan elätti- ja rikollisarmeija.
Ikävä kyllä tähän 15% joukkoon kuuluu myös koko kokoomusjohtoinen hallitus, presidentti, YLE , HS, maakuntalehdet ja kirkko.

Tiivistäen voisi todeta, että kommunismin luvattu maa oli kuin jättiläismäinen vankila tai lastentarha, jonka asukkaiden jokaista tekoa ja ajatusta vahdittiin ja kontrolloitiin kohdusta hautaan.

http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/kulttuuriuut...

Käyttäjän hannele kuva
Hannele Koskinen Vastaus kommenttiin #39

Helsingin kapungin suurin puolue on ollut Kokoomus niin kauan kuin minä muistan.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Ei ole maahanmuuttajien syy, että Suomalainen eliitti käyttää heitä hyväksekseen saadakseen Suomeen halpatyövoimareservin Pk.seudulle.
Maahanmuuttoteollisuus työllistää myös huomattavan määrän sekä suomalaisia, että mamuja.
Maahanmuuton todelliset kustannukset on saatava selville.

Hannu A Virtanen

Esimerkiksi Växjön 83.005 asukkaasta 14,8% oli muualla syntyneitä ja sossun jakamista resursseista nämä kahmivat kunnioitettavat 78,9%. http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.p...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Olisiko lähinnä tarkoitushakuista kusetusta. Pk-seudulle tulee muuttoliikettä yhtä lailla maassamuutosta. Kysyntä nostaa aina hintoja ja kuntien heikko kaavoituspolitiikkaa on vuosikaudet rajoittanut rakentamista.

Logiikassa oli hauska aukko. Berliinin hintataso on kuulemma romahtanut maahanmuuttajien takia. Onko nyt odotettavissa Helsingin hintatason romahtamista?

Helsinki alkaa olla vähän ahdas alue yksin tarkasteltavaksi. Työssäkäyntialue on koko pk-seutu. Asukkaat liikkuvat täällä sopivien kämppien ja työpaikkojen perässä kuntarajoista piittaamatta.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Kaupunkikeskustat vähän kaikkialla euroopassa ja myös Helsingissäkin kärsivät jonkinasteisesta "slummiutumisesta". Keskustojen vanhat rakennukset on rakennettu ja varustettu oman aikansa standardien mukaan, jotka eivät enää tyydytä tämän päivän (lapsi)perheiden tarpeita. Lisäksi ne tuppaavat olemaan aivan liian kalliita normaaleille perheellisille palkansaajille. Keskustakaksiota halvemmalla vanhasta putki-, julkisivu- ym. remonttikerrostalosta saa kehyskunnista rivi- tai omakotitalon, jotka on lisäksi rakennettu nykypäivän standardein.

Tästä seuraakin ns. "häikäsevä itsestäänselvyys": työssäkäyvät perheellistyneet kansalaiset muuttavat pois Helsingin keskustasta. Tyhjät keskusta-asunnot muuttuvat liiketiloiksi, tai sitten niihin muuttaa vuokralle opiskelijoita tai ne annetaan maahanmuuttajien käyttöön. Tampereellakin keskustan vanhojen jugend -talojen suuria asuntoja on pilkottu pienemmiksi kopperoiksi myöhemmin rakennetuin väliseinin. Asunnoissa näkee mm. jos jonkinlaista suihkuhuoneviritystä, muistaakseni erään asunnon suihkuun pääsi vain kumarassa peruuttamalla. Tämä ei estänyt jumalattoman korkeata hintapyyntiä.

Implikaatio: Helsingin keskustasta muuttaa pois veroja maksavia asukkaita. Tilalle saadaan pääosin verovaroja hyödyntäviä asukkaita. Tulos näkyy kaupungin taloudessa. Tämä myös osaltaan selittää Helsingin laajentumiskiiman naapurikuntiin ja -kaupunkeihin: naapurikuntien "parasiitit" ja "veropakolaiset" halutaan takaisin rahoittamaan Helsingin kaupungin pohjatonta budjettia.

Tietenkin keskustoista löytyy varmastikin ketä tahansa tyydyttäviä asuntoja, mutta niiden rahoittamiseen ei aina taida riittää enää edes loton päävoitto.

Matti Palviainen

"Olisiko lähinnä tarkoitushakuista kusetusta. Pk-seudulle tulee muuttoliikettä yhtä lailla maassamuutosta. Kysyntä nostaa aina hintoja ja kuntien heikko kaavoituspolitiikkaa on vuosikaudet rajoittanut rakentamista."

Uimonen kirjoittelee satuja. Ylempänä Kammosen lähdeviitteen mukaisesta Helsingin muuttoa koskevasta tilastosta käy ilmi, että Helsinkiin muualta maasta ja takasin muualle maahan nettomuuttoa ei ole.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Arvoisat tunnevyöryiset Hankamäen teilaajat. Selittäkää minulle seuraavat asiat, niin myönnän oman näkemykseni olevan harhainen.

1. Millä tuotetaan ja maksetaan se energia sekä ruoka, jolla väestönkasvu pystytään arktisissa oloissa kestävällä tavalla hoitamaan?

2. Miten selitän omille lapsilleni sen, että heidän on pakko tehdä palkattomia harjoitteluja ja osa-aikatöitä yhteensä jopa 12 tuntia päivässä, jotta he saavat edes katon päälleen?

3. Kun yritykset vaihtavat työvoimaansa jatkuvasti halvempaan, miten on mahdollista, että kohta kukaan kykenisi ostamaan valmistamiaan tuotteita, tai edes selviämään kunnialla arjestaan ilman yhteiskunnan lisäsubventiota?

4. Kun kohta mikään ei toimi ilman julkista subventiota, mistä tulee se raha sinne kassaan, josta subventiot maksetaan?

5. Koko ketjun lopullisena seurauksena asiakkaidensa ostovoiman tyrehtymiseen kaatuvat yritykset menettävät arvonsa, eli niihin sijoittaneet menettävät rahansa joko kokonaan tai osittain. Suuri osa sijoituksista tulee eläkeyhtiöistä ja takaajana on Finnvera, eli me veronmaksajat loppupeleissä. Ou jee! Eläkepottimme koostuu vain ja ainoastaan tästä laskennallisesta varallisuudesta taseessaan ja se sulaa kuin kusi lumeen. Missä minun eläkkeeni on?

6. Dominoefekti täyttää tukiluukut. Miten voimme ylläpitää Kelan korvauksia tai ansiosidonnaista päivärahajärjestelmää?

Jos nyt ensin saisi näihinkin vastaukset perusteluineen niin voin nukkua yöni rauhassa.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Itse teen noin 12-14 tuntisia päiviä, jotta saan pidettyä sen katon pääni päällä. Toki saan palkkaa työstäni, mutta mitä olennaista eroa tällä on listasi kohtaan 2 nähden?

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Ei mitään. Omat päiväni tuppaavat menemään samoihin mittoihin, mutta olenkin jo kääkkäytymisiässä (50), eli minulla ei ole parempaakaan tekemistä. Nuorisolla olisi, mutta heillä ei ole siihen varaa.

Ei kyllä minullakaan. Viime vuonna 70 % ajasta meni talkoisiin, koska maksajat hävisivät yhteistyökumppaneilta, joita sentään on toista kymmentä vanhastaan ja uusia haetaan koko ajan. Alkuvuosi on ollut vähän hiljaisempi. Yli 90 % turhaa työtä. Sama vaikka kirjoittelee välillä täällä.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #43

Samoissa lukemissa ollaan ( melkein 50 ), mutta älä nyt hyvä mies itseäsi kääkäksi kutsu, ihminen on juuri niin vanha kuin tuntee olevansa.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari Vastaus kommenttiin #48

Itseironiaa... virtaa on vallan penteleesti ja käyttäjiä löytyisi vaan maksajia ei. Et satu tietämään varakasta ja avarasydämistä ikinuorta neitoa, jota ei häiritse kaksinnaimisen taakka? ;) Nykyisen rouvan tulotaso ei tahdo riittää meikäläisen työharrastusten ylläpitämiseen.

Täytyy vissiin harkita lähihoitajan koulutusta, ellei tarjouksia ala satelemaan.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #54

Ukrainasta ja Venäjältä löytää helposti nuoria ja kauniita naisia, jotka ovat valtavan kiinnostuneita keski-ikäisistä länsimaisista miehistä. Ovat myös älykkäitä ja tiedonhaluisiakin: haluavat tietää luottokortin numeron.

Itsekin olen harkinnut yhä vakavammin lähihoitajan koulutusta. Toisena vaihtoehtona olisi perustaa luontoarvojen piirissä toimiva yritys, liikeideana olisi tehdä lepakkoselvityksiä kaupungeille ja kunnille.

Lisäys 13.3.

Liikeideani onkin jo nähtävästi otettu käyttöön. Noh, markkinaehtoinen kilpailutilanne luo varmasti positiivista lisäarvoa kaikkien eri tahojen eduksi.

http://www.metsanen.com/

Juhani Piironen

Moni sossun rahoilla elelevä voisi kiittää sinun veroistasi. Muttei ne tajua edes olla kiitollisisa.

Petri Haapa

Vastataan näihin esittämiisi kysymyksiin, kun keksit ratkaisun siihen, kuka vaihtaa sinulle vaipat vanhainkodissa, kun kaikki ympärilläsi olevat on about yhtä vanhoja tai vanhempia.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Sen verran olen laitoksissa joutunut piipahtelemaan ja sieltä nipin napin selvinnyt hengissä pois, että jos niin kovat ajat koittavat, niin lähtö tulee ennen letkuja ja vaippoja ja joutaa tullakin, jos olen niin vittumainen ihminen ollut lapsilleni, että he eivät halua auttaa.

Vanhainkotien ja muiden laitosten hoitajapula johtuu lähinnä siitä, että työolot on rahapulassa viety kestämättömälle tasolle. Kun vakinaiset on saikuilla niin sijaiset juoksevat itseään hengiltä.

Kiersit muuten kysymykseni aivan odotetulla tavalla, etkä halua edes etsiä muita ratkaisuja, vaikka niitä on olemassa.

Ja sitten vastaukset niihin kysymyksiin, kiitos.

Petri Haapa Vastaus kommenttiin #84

Tuosta sepustuksestasi en saanut oikein tolkkua, että miten homma sinun mielestäsi järjestyisi. Että lapset vai;-)

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Akateeminen nuori älymystö keksi äskettäin ratkaisun tuohon vaippojenvaihtoon ja pyllyjen pyyhintään: ei niitä kannata pohtia, eivät ne mitään ongelmia ole. Paskannetaan housuihimme.

Petri Haapa Vastaus kommenttiin #96

Noin huonosti asiat eivät sentään vanhainkodissa ole, sillä onhan housuissa ainakin se viikon vanha vaippa, joka kestää vielä pari ulostusta.

Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen

Ratkaisu esiteltiin viikko sitten. Kaikki eläkeikää lähestyvät laitetaan housuunpaskomisen kurssille. Loppukokeena vähintään 3 tuntia bussissa pökäle byysassa. Sen kun läpäisee niin voi päästä eläkkeelle.

Susanna Kinnunen

"Arvoisat tunnevyöryiset Hankamäen teilaajat."

En laske itseäni mukaan. Sen verran vastaan, että arvelu siitä että mielipide yksi johtaa mielipiteeseen kaksi, on väärä. En siis ala selittämään "miten selität", koska se ei ole millään tavalla konfliktissa esittämäni faktan "asuntojen hinta johtuu ennen kaikkea muista asioista kuin maahanmuutosta" kanssa.

Petri Haapa

Luulisi nyt tieteellisen koulutuksen saaneella ihmisellä olevan vähän enemmän suhteellisuudentajua.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Voitko selittää tällaiselle tyhmemmälle ihmiselle, mistä kohdin sitä suhteellisuudentajua puuttuu?

Petri Haapa

Ekaksi voisi blogisti tarkistaa faktat, ennen kuin rupeaa hölisemään omia asenteellisia näkemyksiä, mutta tämähän tätä tyypillistä persutiedettä, jossa ensin on asenne ja sitten haetaan sitä asennetta tukevia väittämiä.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari Vastaus kommenttiin #75

Hienoa!

Kerropa nyt omat asennevapaat näkemyksesi ja niitä tukeva ehdoton tieteellinen totuus. Odotukseni ovat hyvin korkealla, koska vihdoinkin on odotettavissa tyhjentävä selitys. Osaat hienosti typistää sanomasi lyhyisiin kommentteihin, joten tyylikäs referointi varmasti onnistuu.

Esitän kyllä täydentäviä kysymyksiä, mikäli typeryyteni osoittautuu jossain kohtaa läpitunkemattomaksi.

Petri Haapa Vastaus kommenttiin #94

Ihan normaalia päättelykykyä ja taitoa on esittää ensin faktat ja sitten niihin tukeutuvat väitteet, eikä päinvastoin. Eli tässä tapauksessa se menisi niin, että mikä määrä on maahanmuuttajia Helsinkiin ja mikä poismuutto, joiden erotus on sitten nettomaahanmuutto Helsinkiin. Helpollakin tilastotieteellisellä päättelyllä selviää, ettei maahanmuuttajien osuus Helsinkiin muuttaneista riitä selittämään asuntojen hinnannousua Helsingissä

Petri Haapa Vastaus kommenttiin #94

Vai ehdoton tieteellinen totuus;-)

Matti Jalagin

Haapa. Siellä on peli. Tuu pois.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Mielenkiintoisia väittämiä tuossa yllä: hinnat karkaavat kun ulkomaalaiset tulee ja vie asunnot. Mutta kuitenkin hinnat laskee kuin Berliinissä kun alue ghettoutuu.

Oikeasti meidän asuntokurjuutemme niin pääkaupunkiseudulla kuin muuallakin johtuu siitä, että asuntoja ei tehdä ihmisten asua vaan omistajien, rakentajien ja rakennuttajien voitonksi.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Berliini Saksan pääkaupunkina on alkanut kiinnostaa jälleen saksalaisia. Minun saksalaiset Berliinissä asuvat kaverini väittävät, että Berliinin asuntojen hinnat tulevat nousemaan tulevaisuudessa.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Saksojen yhdistymisen jälkeen myös Dresden on kokenut renesanssin. Toisen maailmansodan jälkeen ja DDR:n aikana kaupungin asukasluku ei ollut lähelläkään mitä se oli ennen sotaa, mutta sittemmin ( noin 10 vuoden aikajänteellä ) kaupunkiin on suuntautunut yhä kasvava muuttoliike.

Kaupungin monumentaalinen keskustakin on saatu jotakuinkin ennalleen, liittoutuneiden ilmavoimien suorittamien sotilaallisten kohteiden tarkkuuspommitusten ansiosta kauneudestaan kuuluisa vanha barokkikeskustahan oli soraläjänä sodan jälkeen.

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

"... hinnat karkaavat kun ulkomaalaiset tulee ja vie asunnot. Mutta kuitenkin hinnat laskee..."

Tämä särähti ihan ensimmäisenä korvaan. Aiemmin maahanmuuttajat ja asuntojen hinnat on keksitty yhdistää nimenomaan siten, että kritisoija on esittänyt maahanmuuttajien alentavan alueen hintatasoa. Sikäli kiva että on uusi näkökulma, vaikken usko kumpaankaan.

Lasse Askolin

Aiheuttivatko maahanmuuttajat jo ennen tänne tuloaan asuntopulan, josta perheeni kärsi jo 1950-luvulla? Sen jälkeen Hesastakin muutti Ruotsiin kymmeniätuhansia jättäen asuntonsa tänne.
Ruotsin Akatemian mukaan siellä 675 000 suomalaistaustaista. Suomeen muuttavilla on vuosikymmenien työ edessään täyttäessään tätä vajausta.
Sadattuhannet USA:han, Kanadaan ja Australiaan ja muualle muuttaneet suomalaiset eivät ole mukana edellä kertomissani luvuissa.
Teoriasi mukaan Ruotsissa, USA:ssa ja Kanadassa pitäisi nyt olla raju asuntopula suomalaisten kansanvaelluyksen takia.Ehkä siellä onkin.

Johan Lom

1950- ja 1960-luvuilla oli Helsingissä yleistä, että jopa perheitä asui alivuokralaisina. Asumisväljyys oli olematonta nykyiseen verrattuna. Jos jollain perheellä oli mielestään mahdollisuus vuokrata pois yksi huone asunnostaan, niin se yleensä vuokrattiin alivuokralaiselle. Vanhemmat nukkuivat sitten olohuoneessa ja lapset yhteisessä makuuhuoneessaan.
Helsingin väkiluku oli alle puoli miljoonaa eivätkä kehyskunnat olleet edes urbanisoituneet. Maahanmuuttajista ei ollut tietoakaan.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Tuo vastaa melko hyvin tavallisten Kauko-Idän asukkaiden asumisväljyyttä tänä päivänä. Samassa ahtaassa kerrostaloasunnossa saattaa asua kolmekin polvea. Nuorillapareilla ei ole oikein paikkaa missä olla kahden, mutta tähän tarpeeseen ovat tulleet ns. seurusteluhotellit, joista pystyy varaamaan huoneen tuntitaksalla.

Käyttäjän artonikkola kuva
Arto Nikkola

1950-luvun asuntoasiat muokkautuivat sodanjälkeisten olosuhteiden ja politiikan seurauksena. Nykyajan asuntopolitiikka ja -rakentaminen ponnistaa täysin eri lähtökohdista.

Suomalaisten kansainvaellus on tuskin ollut enempää kuin rikka rokassa USA:n ja Kanadan mittakaavoissa. Mahtaako sikäläinen asuntopolitiikka muutenkaan kärsiä meikäläiseen tapaan kaavoitus- ja monopolikiemuroista.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Ei löydy maahanmuuttoteollisuudelle kohta rahoittajaa.
Jos Hesassa haki 6:ta metronkuljettajan paikkaa 300 ihmistä, niin missä se työvoimapula on?

Yhtä tiedotusihteerinvirkaa haki 1000 ihmistä.
Miksi valtamedia valehtelee tv.pulasta?

Harri Lahtinen

Jos humanitaaristen maahanmuuttajien asunnot vapautuisi Helsingissä niin täällä ei olisi asuntopulaa, ja nyt en tarkoita että pitäisi lopettaa humanitaarinen maahanmuutto, mutta näin se vaan menee, eli muut ovat tärkeinpiä kuin oman maan kansalaiset.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Jos maahanmuuttajat asuisivat kadulla, niin kohta olisi leegio maahanmuuttokriittisiä valittamassa kaduilla lojuvista kerjäläisistä.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Täällä Oslossa kyllä näkee kaduilla, metroasemilla ja ovisyvennyksissä majailevia kerjäläisiä, pääsääntöisesti maahanmuuttajia, seassa näkyy olevan myös kourallinen perusnorjalaisia narkkareita.

Kyllähän näistä paikalliset valittavat. Vartijat nakkaavat nämä viulistit, haitarinsoittajat ja muut performanssitaitelijat ulos metroasemilta.

Pertti Ilonen

Ok. Oletko Norjassa mamu vai oletko vierastyöntekijä Norjassa?

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #85
Pertti Ilonen Vastaus kommenttiin #87

Joskus mietin Norjaa yhtenä vaihtoehtona. Miten siellä suhtaudutaan suomalaiseen mielestäsi ? En ole itse asunut Norjassa. Käytyähän siellä on tullut, mutta aikaa siitä on. Ja omasta kokemuksesta tiedän, että vasta asumalla jossain maassa tietää, mitä se käytäntö oikeasti on.

Myönnän, että perhe alkaa olla aika hyvin asettunut, mutta ehkä silti on hyvä olla avoimena.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #97

Jostain syystä tuntuvat pitävät suomalaisista ( enemmän kuin esimerkiksi ruotsalaisista ), kai siinä on taustalla jotain sympatiaa sekä Norjan että Suomen kansalaisten koettelumuksista esimerkiksi viimeisen sodan aikana, ruotsinvallan ajoista jne. sekä suomalaisten maineesta rehellisinä, ahkerina ja vaatimattomina.

Pertti Ilonen Vastaus kommenttiin #114

SAmanlaiset kokemukset on itsellänikin, vaikka ihan käymäsellään olen ollut. Norjalaiset on hyvää porukkaa, jotain samanlaista kuin suomalaisella tavalla ajatella. Ja sitten jotain ihan norjalaistakin...

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #117

Viinakin maistuu norjalaisten suussa kuulemma vähintään yhtä herkulliselta kuin suomalaistenkin.

Pertti Ilonen Vastaus kommenttiin #124
Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari Vastaus kommenttiin #85

Onko mamussa jokin arvolataus sisällä? Minusta nuo ovat yksi ja sama asia, vaikka jollain mittajanalla asema vaihtelisikin. Mamu on substantiivi, kuten mustalainen tai neekeri tai poro tai hihhuli tai maajussi. Niissä missään ei ollut arvolatauksia sisällä, ennenkuin joku idiootti keksi niitä sinne sijoittaa ja alkaa vakavasti loukkaantumaan.

Täällä on villi hinku syöttää omista angsteista kumpuavia merkityksiä ja vääristellä alkuperäistä sanomaa haluamatta nähdä kirjoituksiin kätkettyjä ilmeitä ja eleitä, mitä kasvokkain tapahtuvassa viestinnässä on hieman helpompi tulkita.

Kaikki asialliset kysymykset väistellään, jotta rakentavaa keskustelua ei syntyisi. Siksi pysyn yleensä poissa maahanmuuttokeskusteluista, kun niissä ei ole päätä eikä häntää.

Tähän päätin reagoida, kun avaus oli tasokas. Hieman provo, mutta tasokas.

Pertti Ilonen Vastaus kommenttiin #90

Timo: Se on totta, että sanoilla ei sinänsä ole arvolatausta. Kyseistä maahanmuuttajasta lyhennettyä sanaa käyttävät JOTKUT myös leimaamaan. Siis tarkoituksella loukkaamaan. Ja jos joku sellaisessa tilanteessa ei loukkaantuisi, se kertoo ainakin aika lailla kehittyneestä ihmiskäsityksestä. Ehkä myös positiivisen terveestä itsetunnosta.

Nimimerkki Pertti Ilonen

Antti Kiljavainen

Eivät pääsyyllisiä, mutta suurelta osalta verrattuna heidän määräänsä suomessa.

Tässä vähän tietoa
http://www.hel.fi/wps/portal/Henkilostokeskus/Arti...

"Apulaisosastopäällikkö Markku Leijo kiinteistövirastosta kertoi, että Helsingin kaupungin kiinteistöyhtiöillä on 43 000 asuntoa joissa asuu noin 88 000 asukasta. Maahanmuuttajien osuus asukkaista on noin 22 %."

Eli peruskoulumatikalla vuonna 2010 stadinasunnoissa asui 19360 mamua.
Ja siitä tähän päivään määrä on noussut tuhansilla.

Jos oletetaan, että asunto ja 3 mamua niin he vievät n. 3160 asuntoa ja tämäkin osuus on taatusti noussut.

Mielenkiintoinen tuo päättäjäosasto:

"•Zarmina Razai pj, (KOK)
•Toni Randla, varapj, (SDP)
•Maija Airas-Hyödynmaa (VIHR)
•Elie El-Khouri (KOK)
•Pia Jardi (SDP)
•Joonas Leppänen (VAS)
•Anu Riila, sihteeri"

Aika läjä mamuja tai muslimeiksi kääntyneitä suomalaisia, kuten Jardi SDP.

Jari Söderholm

Jep, mielenkiintoinen porukka on päättämässä asuntojen jaosta.

Mahtaakohan tuossa olla kaikki asunnot jotka helsingin kaupunki tai valtio tarjoaa maahanmuuttajille ?

Veikkaan että todellinen luku saattaa olla vielä suurempi mutta vaatisi tutustumista eri organisaatioiden koukeroihin.

Asuntoja hommataan maahanmuuttajille myös yksityisen sektorin ja valtion kautta ja mahtanevatko ne näkyä noissa tilastoissa ?

Käyttäjän ilekahila kuva
Ilkka Kahila

Tuore uutisointi:
"Kaupungin asuntojonossa on yli 20 000 hakijaa. Osa tarvitsee todella kipeästi asuntoa, osa on jonossa, koska haluaa asua halvemmalla, kertoo apulaiskaupunginjohtaja Penttilä. "Onhan siinä eroa, onko vuokra 11 euroa neliöltä vai 20 euroa", tiivistää Penttilä."

http://www.hs.fi/kaupunki/P%C3%A4%C3%A4kaupunkiseu...

Hannu A Virtanen

Kansallisvaltiot ja kaikille kansoille terveellinen kansallistunne ovat EU:n liittovaltiokehityksen este ja uhka globalistien valtaisille hallitsemispyrkimyksille. Solidaarisuuden nimessä hajautetun Yhdysvaltojen eurooppalaisen kulttuurin ja arvojen rapautuminen 60-luvulta nykypäivään tiedetään olevan hyvin pitkälle tuolloin toteutetun "hallitsemattoman maahanmuuttopolitiikan" tulosta.

Tämä USA:n eurokansallisuuksiin perustuvan enemmistön yhtenäisyyden hajoittanut vastuuton maahanmuuttopolitiikka on toisaalta edistänyt tehokkaasti harvainvallan kehittymistä ja "hajoita ja hallitse" -eliittipiirin otetta suhteessa aiemmin poliittisesti vaikutusvaltaiseen kansanenemmistöön.

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=5012

Ylikansallinen tajunnantäyttöteollisuus ja mediaan sisäänrakennettu piiloviestintä takaa kansallisten identiteettien hämärtämisen. Kansalliset identiteetit on korvattava globaalilla identiteetillä. Kansalaisuus korvataan kuluttajuudella, esimerkkinä kaikkialla maailmaan levitetty kaupallisuus ja hillitön materian palvonta. Eurooppalaisten kansojen identiteetti on Keski-Euroopassa varsinkin lientynyt merkittävästi eurooppalaiseksi identiteetiksi.

Massojen suunnitelmallinen tyhmistäminen ja tylsistäminen viihteen avulla
- Kauniit ja Rohkeat
- Big Brother
- Tanssi peppu pieneksi
- Neljän tähden illallinen
- Ihmemies Mc Gyever
- 70`s show
- Iholla
- Arvostele mun illallinen Suomessa
- Paluumuuttajat
- Poliisit
- Aamusta iltaan
- Salatut elämät
- Leijonan luola USA
- Olet mitä syöt
- Sikke ruoka-ohjelma
- Muuttajat
- Taksi

ym ym) tekee massoista vaarattomampia. Kansojen henkistä rappeuttamista edistää, taide-, kulttuurielämän ja sosiaalipsykologian suorastaan perverssit virtauksia.

Kansallisten identiteettien tuhoamista helpottavat suuret kansainvaellukset ja rotujen sekoittaminen. Monikulttuurista, monirotuista yhteiskuntaa tuetaan kaikin mahdollisin keinoin sekä julkisella propagandalla että piilovaikuttamisella (esim. viihdeteollisuus). YLE:n ja hesarin viralliseen agendaan kuuluu monikulttuurisuuden kritiikitön levittäminen.

http://lampuri.fi/300_komitea.htm

Kolmannen maailman todellisiin ongelmiin ei puututa, jotta kansainvaellukset jatkuisivat. Erään YK:n suunnitelman mukaan Eurooppa tarvitsee 150 miljoonaa siirtolaista Afrikan ja Aasian maista. Kun ihmisten juuret on tuhottu, heille on helppo syöttää keinotekoinen globaali identiteetti.

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=5297

Tero Terävä

Maahanmuuttajista puhuttaessa korostuu afrikkalaistaustaisten maahanmuutto. Eniten asuntopulaa aiheuttavat kuitenkin EU-ystävämme Baltian maista ja Puolasta. Näiden lisäksi harvoista asunnoista kilpailevat venäläistaustaiset muuttajat.

Virolaisia on Suomessa kymmeniä tuhansia, joidenkin lähteiden mukaan jopa 50 000. Vuoden 2007 tilastojen mukaan virolaisia ja venäläisiä olisi Suomessa jopa 100 000 henkeä. Somaleja oli tuolloin vain n. 15 000.

Onneksi virolaiset ovat kuin heinäsirkat. Kun he ovat ammentaneet sen mitä ammennettavissa on, he siirtyvät toisaalle. Mutta venäläiset ja afrikkalaiset jäävät.

Tosiasia kuitenkin on se, että liiallinen ja hallitsematon maahanmuutto on todellinen syy asuntopulaan, työttömyyteen ja siinä erityisesti nuorisotyöttömyyteen sekä liikenneruuhkiin.

Käyttäjän hannele kuva
Hannele Koskinen

Itse asun Saton asunnossa vuokralla ja olen tehnyt saman suuntaisen havainnon. Talomme asukkaista noin puolet on virolaisia (pääosin vironvenäläisiä), somaleja vain yksi perhe. En tiedä miten he valikoituvat Saton asuntojonosta suomalaisten hakijoiden edelle.

Susanna Kinnunen

Johtunee ainakin osittain vain siitä, että ulkomaalaisia hakijoita on Satolla suhteessa paljon verrattuna ulkomaalaisten osuuteen väestöstä.

Ulkomaalaiset eivät ala ostamaan asuntoa.

j.olavi heikkinen

ihmisethän ne juuri ovatkin syyllisiä asuntopulaan - jos ihmisiä ei olisi, niin mitään asuntopulaakaan ei syntyisi.

Matti Palviainen

"ihmisethän ne juuri ovatkin syyllisiä asuntopulaan - jos ihmisiä ei olisi, niin mitään asuntopulaakaan ei syntyisi." - Heikkinen

Niin, ne ihmiset joiden ei kuuluisi olla Suomessa, vaan kotimaassaan. Suomi ei voik olla maailman vilja-aitta. Vilja riittää vain omiksi tarpeiksi ja harkitusti muiden auttamiseksi heidän kotimaissaan (tai niiden naapurissa). Näin menetellen vilja riittää paljon usemammel kuin nyt päästämällä väkeä ekologisesti vaikeasti asuttavaan Suomeen.

Yritä Heikkinen oppia ajattelemaan vihreästi eli ekologisesti.

j.olavi heikkinen

ei ne kaikki noin 7 miljardia ihmistä hingu päästä helsinkiin oleskelemaan eikä se ole käytännössäkään mahdollista, humanitaarinen maahanmuutto suomeen on edelleen varsin vähäistä johtuen suomen harjoittamasta tiukasta turvapaikkapolitiikasta ja suomen syrjäisestä sijainnista.

jokseenkin populistista alkaa rakentaa vastakkainasettelua keskiluokkaisten kantasuomalaisten ja muutaman maahanmuuttajataustaisen välille etenkin tilanteessa, jossa grynderit ja liikemiehet pelaavat asuntomarkkinoilla liikkuvat eurot omille korkeakorkoisille tileilleen.

pääkaupunkiseudulla on tilaa ja uskoa kasvuun :

http://www.infopankki.fi/fi-fi/tervetuloa_suomeen_....!

tuon ekologian ja lähialueilla tapahtuvan kehitysyhteistyön suhteen olen samaa mieltä, ja humanitaarista maahanmuuttoa on tässä yhteydessä käsiteltävä humaanina investointina. sosiaalisesti kotoutuneet ja omavaraisiksi kouluttautuneet kiintiö- yms. pakolaiset pystyvät tulevaisuudessa hyödyntämään osaamistaan synnyinmaidensa jälleenrakentamisessa niiden kehitysyhteistyöprojektien puitteissa.

Käyttäjän LeenaLhdesmki kuva
Leena Lähdesmäki

olen sitä mieltä että jos ja kun me tänne kaikki maailman kärsivät kyörätään ja annetaan kansalaisuus niin sitten heidät on kertakaikkiaan hyväksyttävä tasa-arvoisiksi kansalaisiksi samoine oikeuksineen.

maahanmuuttaja kohtaa tuhansia ongelmia jotka vaativat välitöntä huomiota. On kielimuuria, kulttuuriin sopeutumista, sodan traumaa, työttömyyttä jen.

Suomen omien lakien mukaan nämä pyyteet tulee kohdata ja hoitaa.

Nämä ongelmat vaativat rahaa. Paljon rahaa.

Ei ole oikein tuoda tänne muualta ihmisiä ja sitten syyttää heitä siitä.

Tästä on kyse.

Mutta myös siitä että sekään ei ole oikein jos oma tontti on täynnä rojua niin siivotaan muiden maiden takapihoja.

Eikö sekään että kolistaan aivan jumalattomasti siitä kuinka SoTe kulut ovat kestämätttömät ja koko Suomi kohta kaatuu, mutta sitten maahanmuuttopolitiikalla luodaan vaan lissää niitä julmettuja kuluja.

Eikä tosiaan sekään jos muita maita nöyristellessä ja kumarrellessa pidetään parempi huoli itseluodun ongelman hoidossa(maahanmuuttajan tarpeet) mutta sen varjolla vähennetään tai tiputetaan tärkeysjärjestykseesä alemmas jo olemassa olevien (ongelmien) suomalaisten myös aivan yhtä tärkeitä Suomen lain suojelemia oikeuksia.

Olisko tasa-arvoa jos kaikki ,niin maahanmuuttajat kuin työttömät ja sairaat jätetään omin nokkineen (kuten kaikki suomalaiste tukia hakevat tähänkin asti) selviytymään byrokratiakielestä itsenäisesti johon ei ole olemassakaan tulkkia eikä sitä kieltä osaa itseasissa juurikaan kukaan?

Saattaa olla että jos maahanmuuttajia kohdeltaisiin oikeasti tukiviidakon suhteen niinkuin muitakin suomalaisia niin hinku päästä tänne vähenisi olennaisesti.

tekikö tämä lausuma minusta nyt myös rasistin?

Matti Jalagin

Hankamäeltä hyvää pohdintaa vaihteeksi, mutta "onks' noi kaikki kolme ryhmää niit' mamui ku mää arvostelisin vain yhden sijoittamist' tonne?".

Verovaroista kustannettava asuminen pääkaupungissa on täsmälleen yhtä typerää kestämättömän kehityksen politiikkaa kuin verovaroilla maksetut vihreät innovaatiot, sillä molempia pidetään jatkossa yllä verovaroin.

Millä tunnilla nämä tekohumanistit ovat mahtaneet istua silloin, kun juntit istuivat matematiikan tunnilla plussia ja miinuksia sisäistämässä?

Susanna Kinnunen

"Verovaroista kustannettava asuminen pääkaupungissa on täsmälleen yhtä typerää kestämättömän kehityksen politiikkaa kuin verovaroilla maksetut vihreät innovaatiot, sillä molempia pidetään jatkossa yllä verovaroin."

Tämä oli hyvä argumentti. Siis oikeasti hyvä.

Juhani Piironen

Ne oli biologian tunneilla opettelemassa hampun viljelyä. Sitten se hamppu tuhosi loputkin niistä matemaattisista soluista.

Rahaa tulee taikaseinästä ja sähköä töpselistä.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

eikun ne kaivoi nenäänsä tai lakkas kynsiään viimeisessä pulpettirivissä.

Jari Vuorinen

Ne poliitikot ,jotka tänne mamui on vonkanneet ovat syyllisiä asuntopulaan eivät maahanmuuttajat sinänsä silläpä kukapa mamu ei ottaisi vastaan sitä mitä täältä herkullisesta Suomesta kansan kustannuksella tarjotaan.

Samalla nää poliitikot tienaa kun asuntojen hinnat nousee mamupaineessa tai mamuimussa ihan miten vaan.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Maahanmuuttajien kotouttaminen, sopeuttaminen ja majoittaminen ovat luoneet Suomeen uuden vireän ja nopeasti kasvavan elinkeinotoiminnan ja lisäksi julkissektorille on voitu luoda leegio uusia virkoja. Olemassaolevatkin julkissektorin eri organisaatiot ovat saaneet maahanmuutosta ja -muuttajista uutta puhtia toimintaansa.

Ei siis sovi unohtaa kuinka paljon nyt on saatu uusia veronmaksajia ja kasvaneita verotuloja ! ( //sarkasmi )

Matti Jalagin

Ikiliikkuja?

Lainattua rahaa pyöritetään Apparatuksen kautta kiihtyvään tahtiin niin, että se järjestelmän sisällä tuottaa lisääntyviä verotuloja, joilla voidaan maksaa tuosta lainatusta rahasta korot ja lyhennykset sekä lopulta koko velkapääoma pois.

Ei sosialistinen byrokratia aivan kuutamolla ole, mutta matematiikan vanhat lainalaisuudet vain loistavat poissaolollaan.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #78

Haluan myös korostaa maahanmuuttajien positiivista vaikutusta hirnuvaan työvoimapulaamme !

Juhani Piironen Vastaus kommenttiin #100

Just ku kerroit että se hirnuva työvoimapula ajoi sinutkin sinne Norjaan tienaamaan tuplapalkaa. :)

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #170

eiku tripla :) enkä minä tännekään Suomesta tullut vaan kolmannesta maasta.

Ekspatriaatit ovat arvokas voimavara maamme elinkeinoelämälle. Palatessaan onnenkyyneleet silmäkulmissaan takaisin synnyinmaansa syleilyyn, he voivat avata aivan uusia kanavia yritysmaailmalle luomallaan kansainvälisellä verkostolla ja voimavaraistamalla yritysten organisaatioita.

Vaikka usein kuuleekin aivan järjettömiä mielipiteitä, on kuitenkin tosiasia, että kansainvälisyys antaa mahdollisuuden parantaa huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. On hyvin vaikea johdatella asioita siten, että talous avaisi itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portit kohti tulevaa taloudellista ja teollista behaviorismia.

Vaikka osaltamme olemmekin saattaneet syyllistyä laiminlyönteihin, voidaan taholtamme kuitenkin todeta, että kulttuuri aiheuttaa huolestumista suunniteltaessa liian vähäisiä tuotannollisia resursseja.

Tero Terävä

Liekö yleisessä tiedossa se seikka, että kun Suomeen onnistuu tulemaan väärillä henkilötiedoilla ja kotimaansa valehdellen suoraan ja jäämättä kiinni muualla EU:ssa, niin täältä ei voida käännyttää pois. Siksi täältä turvapaikkaa hakevilla ei koskaan ole passia tai mitään muutakaan henkilödokumenttia mukanaan. Paperit lentävät roskikseen kun päästään Suomen kamaralle.

Passit ja hammasharjat ovat tallessa vielä tultaessa Suomeen Itä-Euroopan kautta, koska entisessä itäblokissa joutuu paperittomana vankilaan, jos joutuu viranomaiskontrolliin. Niin kauan ei ole hätää kun näyttää passinsa ja sanoo jatkavansa pois maasta eikä vihjaise sanallakaan hakevansa turvapaikkaa. Näin esim. Unkarissa (EU-maa sekin)

Suomen lainsäädäntö ei salli aiheettomasti turvapaikkaa hakevan kännyttämistä muualle kuin kotimaahansa. Tästä on poikkeuksena ns. Dublin-tapaukset, joissa maahantulija käännytetään siihen EU-maahan, joka hänet on ensimmäisenä noteerannut. (Se taitaa olla ainoa järkevä EU-sopimus, mikä EU:n aikana on solmittu.)

Henkilöt, joita ei ole identifioitu luotettavasti ja joiden taustoja ei tunneta eikä kyetä selvittämään, jäävät kuormittamaan yhteiskuntaamme tuoden siihen kukkahattujen kaipaamaa "väriä." Nämä ovat sitten kilvoittelemassa kanssamme asunnoista ja sosiaaliturvasta.

Tapio Ahti

Kaikki pääkaupunkiseudulle muuttavat tietysti lisäävät kysynytää, niin mamut kuin suomalaiset. Miksi pääkaupunkiseutu ei vastaa kysynnän kasvuun? Kannattaa tsekata, moniko valtuutettu omistaa asuntonsa. Asunnon omistaja ei, näet, missään nimessä halua asuntojen hintojen lähtevän laskuun, ei varsinkaan, jos velkaa on paljon. Eli ongelma on, että Helsingin kaavoituksesta päättävistä tahoista suurin on "asuntovelallisten puolue". Sama koskee naapurikuntia.

Jos nimittän joku on ihmetellyt, miksi uudetkin talot ovat pääsääntöoisesti alle kymmnen kerrosta ja yleensä aika paljon. Yhtään pilevenpiirtäjääkään ei ole saatu aikaiseksi.

Mamujen merkityksen täytyy olla aika olematon, mikä ei tietenkään haittaa näitä hankamäkiä, kun pitää vaahdota.

Susanna Kinnunen

"Asunnon omistaja ei, näet, missään nimessä halua asuntojen hintojen lähtevän laskuun"

Minä ainakin toivon, että hinnat lähtisivät laskuun.

Silloin voisin vaihtaa isompaan halvemmalla.

Käyttäjän linnahe kuva
Heikki Linnapuomi

Työperäinen maahanmuutto Australian,Kanadan ym.esimerkkivaltion mukaan rotuun ja uskontoon katsomatta.Määräaikainen työ-ja oleskelulupa.Schengenin sopimuksesta ja EU:sta eroaminen.Itsenäinen päätöksenteko.Kansallisten etujen priorisointi.Maailmanparannuksen päivittäminen.Oikeantyyppistä apua sinne missä avustetuskohteet sijaitsevat.Kehitysmaiden maatalouden,teollisuuden ja väestöpolitiikan tukeminen (ehkäisyneuvolatoiminta).Ongelmat tulevat siihen pisteeseen ratkaisut on tehtävä pakon edessä kuten Ruotsissa,Englannissa,Ranskassa,Saksassa ym.EU-maissa.Vaikeasti hallittavat kansainvaellukset alkavat kun pilaantuneet viljelymaat,pohjavesialueet,massatyöttömyys,nälkä ja vilu ajaa kollapeeranneista maista väestöä etsimään perustarpeita rajojensa ulkopuolelta.Ympäristökatastrofi on mahdollista myös läntisessä euroopassa Venäjästä ja itä-euroopasta puhumattakaan.Toivottavasti Niinistö keskustelisi Putinin kanssa myös näistä uhkista.Miten esim.poikkeustilaa sovellettaisiin.Venäjän ja Suomen viranomaisten yhteistyö katastrofissa,evakuiointi,yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen,tilapäismajoitus,ruoka-ja terveyden huolto ym. Sotatila on pienempi uhkakuva kuin em.siviilikriisit.Näihin verrattuna nykyiset ongelmat ovat lillukanvarsitasoa.Sosiaalilainsäädäntöä voidaan muuttaa jos ongelmat eivät muuten ratkea.esim.velvoitetyöllistämisellä,kenties työttömien asumisoikeutta rajaamalla jotta matalapalkkaiset voisivat ottaa työtä vastaan ja muuttaa kohtuuhintaiseen asuntoon.

Käyttäjän AnteroTossavainen kuva
Antero Tossavainen

Laitan tähän pienen Hurskaisen esitelmästä osan, koska kaikilla ei ole malttia lukea sitä kokonaan, mikä kuitenkin olisi hyvä, saadakseen kirjoituksesta kokonaiskuvan.
================================
http://www.tiede.fi/artikkeli/213/afrikan_vaesto_r...

”Siirtolaiset tulvivat Eurooppaan

Afrikka on noidankehässä, josta ei näytä olevan ulos-pääsyä. Se on köyhyysloukussa, jota nopea väestön-kasvu vain pahentaa. Ongelma on myös globaali ja liittyy maapallon kantokykyyn.

Sitä paitsi Afrikan väestönkasvu synnyttää yhä voimistuvaa muuttopainetta Afrikasta kehittyneisiin maihin. Raju väestönkasvu uhkaa Afrikan mantereen lisäksi myös Euroopan turvallisuutta.

Tulevina vuosina nähdään siirtolaispolitiikkaa, jossa maahanmuuttajat valikoidaan sen perusteella, kuinka paljon heidän katsotaan hyödyttävän vastaanottaja-maata.

Humanitaarisista syistä muuttavien määrä kasvaa niin suureksi, että heiltä luultavasti suljetaan rajat vaikka voimakeinoin.

Tämäkin on vain välivaihe, sillä samalla kun muutto-paineet kehitysmaista, erityisesti Afrikasta, voimistuvat, länsimaiden oma kantaväestö vähenee ja vanhenee. Ennen pitkää muuttopaine kasvaa niin suureksi, että seurauksena voi olla täysin hallitsemattomia ja massiivisia muuttoaaltoja.

Euroopan valtioista tulee nykyistäkin selvemmin monikansaisia ja monirotuisia. On täysin epärealistista odottaa, että muutos kävisi rauhallisesti.

Afrikan suunnalta on tuskin odotettavissa aseellista uhkaa, vaan väkivallan siemen kytee nimenomaan vastaanottajamaissa. Saavutettuja etuja yritetään ehkä puolustaa isänmaan puolustamisen nimissä.

Euroopalta on kuitenkin murenemassa moraalinen pohja muuttoaaltojen estämiselle. Koska Euroopan alku-peräisväestö on vähenemässä, on aivan loogista, että tyhjä tila täyttyy muualta tulevalla väestöllä."

Arvi Hurskainen on Helsingin yliopiston Afrikan kielten ja kulttuurien professori.

Pertti Ilonen

Artikkeli on vuodelta 2001. Suomessa ei ainakaan vielä juurikaan näy nuo viittaamasi kohdat.

Jouko Helenius

Eilen Ruotsissa julkaistiin tutkimus, jonka mukaan 9. luokkalaisista 20 % on lukutaidottomia, pojista 25 %.
Teollisuuden insinöörityöpaikoista lähes puolet on miehitetty henkilöillä, joilla ei ole vastaavaa tutkintoa.
Yliopistojen sisäänpääsyvaatimuksia on alennettu jatkuvasti jne.
Pääministeri Reifeldt on tänään Skånessa tutustumassa rivitaloihin, jotka hiljattain ryöstettiin. Ainoa lohtua oli hänen mielestään, että paikkoja ei ollut sotkettu. Ketään ei ole tietenkään saatu kiinni, eikä poliisi saa käyttää jatkossakaan puheluiden kuuntelua tai valvontakameroita.
Helsinki = tuleva Malmö II?

Pertti Ilonen

Toi on toi Malmö aika väsähtänyt myytti. Viimeksi kun kävin Malmössä juttelin tyypin kanssa, joka kertoi olleensa aikanaan muukalaislegioonassa. Eikä ollut ihan "medelsvensson". Vaan ihan hyvin sopeutunut maahanmuuttaja oli.

Ja olen pyöräillytkin juuri näitten ns. Malmö-lähiöiden läpi. Eikä yhtään mitään kummallista ollut. Totta on, että kaupungistuminen on kaikkialla maailmassa tuonut monenlaisia ilmiöitä.

Skoonessa voisin kuvitella hyvinkin asuvani. Pitäisi vain opetella sitä "skounskjaa".

Käyttäjän ReiskaRopponen kuva
reino ropponen

Liekö tuo sen väsähtäneempi kuin tuo "viimeksi kun kävin"-argumenttikaan.

Pertti Ilonen Vastaus kommenttiin #136

Nimimerkki reino ropponen
Koska kävitkään itse Malmössä?

Nimimerkki Pertti Ilonen

Käyttäjän ReiskaRopponen kuva
reino ropponen Vastaus kommenttiin #141

Rautalangasta nyt enempiä vääntämättä jaksanet ehkä itsekin ymmärtää, ettei mankeliretkesi ole kovin painava peruste todistamaan Malmön rauhallisuudesta suuntaan eikä toiseen.

Tietysti jos on valmis uskomaan näihin joka kyläkapakassa notkuviin "muukalaislegioonalaisiin", niin varmasti helppo on syöttää itselleen muitakin satuja..
:)

Pertti Ilonen Vastaus kommenttiin #150

Eli et ole käynyt Malmössä.

Jari Teräväinen

Täytyy kyllä myöntää ettei kiinosta paljoa helsingin asuntoongelmat, se hyvä puoli kun asuu täällä impivaarassa perähikiällä :)

Lasse Askolin

Haluavatko maahanmuuttoa kannattavat Suomen muuttuvan samanlaiseksi kuin maailman suurin mamuvaltio USA? Muutamaa intiaania lukunnottamatta koko valtio on mamujen ja heidän jälkeläistensä vallassa.Karmeaa, atomipommien jäljet näkyvät yhä Japanin kansassa.

Pertti Ilonen

Sulla on Lasse tuo sanan säilä aika viuhuvainen...

Jussi Jääskeläinen

Ei tarvitse olla mikään Sherlock Holmes, että ymmärtää maahanmuuttajaperheen asunnon olevan pois kantaväestön markkinoilta.

Mutta mitäpä ongelmalle voisi tehdä, kun asuntojen rakentaminen ei näytä onnistuvan? Ettei vain yksi ratkaisu olisi rajoittaa sitä maahanmuuttoa, tai ainakin sijoittaa maahanmuuttajat kuntiin, jotka kärsivät muuttotappiosta.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Mitä tulevaisuutta sellaisessa kunnassa on, josta suomalaiset itsekin muuttavat pois ? Ei kai tarkoituksena ole perustaa jonkinlaisia reservaatteja maahanmuuttajia varten autioille alueille kauas ja piiloon, joissa he eivät pilaa rotuhygieenikkojen mielenrauhaa ?

Jussi Jääskeläinen

Melkoista provogandaa suollat. Mitäs helvettiä se minulle kuuluu, mitä tulevaisuutta siellä kunnissa on. Varmaan kuitenkin ihan hyvä meininki... veronmaksajien piikkiin, kuten nytkin.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #145

Jos maahanmuuttajia pakkosiirretään väestötappiokunnille, heistä tulee satavarmasti veronmaksajille rasite. Täältä Puheenvuorosta olen lukenut jotain Lieksan perustamasta vastaanottokeskuksesta tjsp. Mitähän huippuosaamisen tarvetta siellä päin Suomea mahtaa olla. ( mitenkään Lieksaa väheksymättä )

Itse en näe valtiovallalla roolia maahanmuuttajien haalimisessa. Heitä tulee tänne, jos he katsovat sen olevan heille edullista. Intialaiset insinöörit ovat yleinen näky koko maailmassa, he siirtyvät oma-aloitteisesti vieraisiin maihin töihin yrityksiin, jos he katsovat saavansa riittävän hyvän palkan, asuinolot, terveydenhoidon jne. Suomi ei vain oikein pääse sinne heidän listansa kärkeen, vaikka täällä kuinka kohkattaisiin puhtaasta luonnosta ja AAA-luokituksesta, koska maailma on täynnä houkuttelevampiakin vaihtoehtoja.

Joihinkin suljettuihin ammattiryhmiin olisi tulijoita, mutta keinotekoisen oloisin vaatimuksin tämä on tehty vaikeaksi. Tarkoitan lääkäreitä ja sairaanhoitajia, mutta tässä onkin mukana aimo annos tasa-arvopolitiikkaa ja julkissektorin hyväpalkkaisten palkansaajien pelkoa.

Suomalaiset teollisuuden inssit ovat jo ainakin 15 vuotta joutuneet kilpailemaan ulkomaisten virkaveljiensä kanssa, joten minun puolestani rajan saisi vetää tässä mielessä kokonaan auki vaikka heti, kukaan ei ole ollut muuten tähänkään mennessä estämässä ammattitaitoista työvoimaa tulemasta maahan, eikä tilanteessa siten olisi mitään uutta. Mutta ei taida sopia julkissektorin pirtaan, heille kilpailu on aivan uusi asia.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #188

Jep, tiedän tapauksen.

Toinen helmi oli henkilö jossain jenkeissä, joka onnistui nostamaan palkkaa yhtäaikaa kahdesta eri firmasta, onnistui taitavasti myös näyttelemään molemmille työnantajilleen olevansa työpaineessa. Firmat olivat saman rakennuksen eri kerroksissa.

Jari Tuomoja

Tätä keskustelua kun lukee, niin eipä tulisi mieleenkään muuttaa enää takaisin Suomeen kun "meitä maahanmuuttajia" arvostettaisiin kuten tässäkin ketjussa näkyy.

Monet keskustelijat tässä blogissa sekoittavat pakolaiset ja maahanmuuttajat aivan täydellisesti. Se lienee myös blogistin tarkoitus raflaavalla otsikollaan?

Sanokaapa arvon keskustelijat YKSIKIN HYVÄ SYY miksi muuttaa Suomeen kun kirjoitatte maahanmuuttajista kuten täälläkin näkyy?

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

- perhe, sukulaiset ja koti Suomessa
- isänmaanrakkaus

Puheenvuorossa joku kertoi lisäksi jotain "ihanista veroista", samoin SDP:n Backman visioi kerran telkkarissa että "suomalaiset rakastavat veroja". Itse en kuulu tähän ilmeisen pimahtaneeseen väestönosaan, mutta kai tämäkin voi olla peruste Suomeen muutolle, erityisesti jos pääsee tuottamisen sijasta kuluttamaan näitä verotuloja.

Jari Tuomoja

Maahanmuuttajana olisi pahinta saastaa...kyllä sukulaiset voi vierailla ulkomaillakin. Isänmaanrakkaus on niin ja näin, en minä rasistista Suomea rakasta joka kohtelisi minua maahanmuuttajanakin miten sattuu.

Verot taas...ei ne verot ole muuallakaan välttämättä mitään alhaisia, mutta ei siellä ainakaan rasistisesta suhtauduta näin suoranaisesti maahanmuuttajiin. Maahanmuuttajatkin maksavat veroja samalla tavalla kuin kantasuomalaiset. Pakolaisistakin voi tulla työntekijöitä ja sitä myöten veronmaksajia.

Syyttävä sormi osuu blogistilla väärään paikkaan. Ei ongelma ole siinä, että kysyntää on liikaa vaan siinä, että tarjontaa ei ole. Totta kai maksetaan enemmän kohteista jos kysyjiä on 10 kpl ja tarjontaa vain 1 kpl. Syy on Helsingin herroissa, gryndereissä, poliitikoissa...

Tehkää vähän korkeampaa rakennusta Helsinkiin jotta asuntojen määrä halutuilla alueilla lisääntyy. Lisää tarjontaa ja kyllähän kysyntä alkaa laskemaan. Jos Helsinkiä vertaa esimerkiksi Tukholmaan, niin Helsingissä on matalaa lättänää toisensa perään joten on aivan varmaa, että välimatkat kasvaa kun rakennuksia pitää tehdä paljon enemmän kuin naapurivaltion pääkaupungissa jossa ahdetaan enemmän porukkaa samalle maapinta-alalle.

Kuka repii voitot Helsingissä nykyisin? Asuntojen omistajat ja nykypolitiikalle ei edes haluta muutosta. Kyllä kyse on pääoman vallasta ja sen tuotosta.

Käyttäjän ReiskaRopponen kuva
reino ropponen

Hra Tuomoja taitaa nyt itsekin sortua siihen samaan tahalliseen väärinymmärrykseen, josta sormella muita osoittaa.
Eiköhän tuosta Hankamäen tekstistä ole helposti käsitettävissä että kritiikki suuntautuu lähinnä ns. turvapaikkaturismiin, sen ympärillä pyörivään keinotekoiseen bisnekseen ja halpatyövoiman tuotattamiseen.

Mitenkäs sydämellisissä merkeissä se maahanmuutto muuten sinne nykyiseen kohteeseesi olisi sujunut, jos passi olisi ollut rajalla hukassa?

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Matkalla ollessaan kannattaa pitää huolta passistaan. Älä siis hukkaa, myy, revi, tai vaihda sitä viinaan.

Jari Tuomoja

Anteeksi nyt vaan, mutta Suomessa ei ole mitään turvapaikkaturismia nähtykään. Jos sellaista joku väittää, niin se on täyttä paskapuhetta.

Turvapaikkaturismia voi esiintyä jossain Keski-Euroopan isommissa valtioissa kuten Saksassa ja Iso-Britannissa tai ehkä Ruotsissa. Mutta Suomi on kuitenkin sellainen peräpitäjä lähes millä mittarilla tahansa katsottuna, että kovin harva sinne lähtee "turvapaikkaturistiksi".

Lisäksi muistutan siitä, että turvapaikan hakijat yleensä kyllä päätyvät monesti jonnekin muualle loppujen lopuksi kuin Suomeen. Suomi on vain välipiste, yleensä ihmiset hakeutuvat Schengenin sisällä sitten loppujen lopuksi jonnekin muualle. Halpatyövoiman osalta sanottakoon, että nykyisin kun kuulee jotain suomalaisten nuorten motivaatiosta työntekoon, niin sitä saa hakemalla hakea. Se, että pitäisi mennä vaikka siivoojaksi, niin kovin moni nuori ei sitä tee...kuka ne paikat sitten pitää puhtaana tai on Macin kassalla töissä? Ei suomalaisia nuoria kiinnosta kun kaikki tulee nenän eteen kuin Manulle illallinen. Kyllä on asenteissa varaa parantaa aika pirun paljon. Kantasuomalaisista on tullut nähtävästi samanlaisia vetelyksiä.

Mitä tulee keinotekoiseen bisnekseen aiheen ympärillä, niin ei se ole vain yhdestä maahanmuuttajaryhmästä kotoisin oleva ilmiö vaikka turvapaikanhakijat laskettaisiin lukuun mukaan. Kyse on pitkän ajan ilmiöstä jossa Helsinkiin on haluttu keskittää kaikki Suomesta joten työpaikat ovat luonnollisesti siirtyneet pitkälti Helsinkiin. Jos asuntotuotanto ei ole jo silloin pysynyt perässä, niin ei sitä ole ikinä saatu kiinnikään eli tarjonta ei ole pysynyt millään tavalla kysynnän perässä vuosikymmeniin. Nyt se politiikan hinta näkyy, mutta Helsingin tilanne on täysin leikintekoa verrattuna esim. tilanteeseen Tukholmassa. Tukholmassa kaupungin vuokra-asuntoon voit joutua odottamaan 3-7 vuotta!!! Yksiön saaminen vuokralle Tukholmasta hyvältä paikalta...sen todennäköisyys on heikompi kuin 7 oikein lotossa nykyisin. Helsingissä sellaisen vielä saa rahalla, Tukholmassa ei saa kuin EHKÄ ostamalla omaksi - jos silloinkaan.

Mitä tulee muuttamiseen, niin en ymmärrä tuota passi asiaa ollenkaan? Et sinä Suomeenkaan voi muuttaa maahanmuuttajana jos passi on hukassa (Schengen alueen ulkopuolelta).

Toisaalta on hyvä tietää, että Suomesta on tullut niin tiukkapipoinen, että jos on maahanmuuttaja ja meinaa muuttaa Helsinkiin niin saa varautua aikamoiseen pyörrytykseen kantasuomalaisten taholta kun he ovat kateellisia. Viedään heidän asunnot ja mitä lie...siitä vaan töihin Stadiin ja asuntoa hankkimaan. Jos ei ole varaa hankkia, niin ei se ole maahanmuuttajien vika.

Käyttäjän ReiskaRopponen kuva
reino ropponen Vastaus kommenttiin #149

Turvapaikkaturismia löytyy varmasti Suomesta.
Se ettei se ole määrällisesti tai suhteutettunakaan samaa tasoa kuin ehkä joissakin toisissa valtioissa, ei tee sitä olemattomaksi vaikka susta tuntuukin.
Passiasiassa vihjasin toki viranomaisten julkituomaan ongelmaan, jonka mukaan maahamme saapuu jatkuvasti henkilöitä ilman minkäänkaltaisia matkustusasiakirjoja. Kuitenkin nämä ihmiset ovat onnistuneet kertomansa mukaan matkustamaan tänne saakka maailman toiselta laidalta halki Euroopan. Täällä "muukalaisvihamielisessä" maassahan näitä henkilöitä ei (Schengen-sopimuksen vastaisesti) käännytetä pois, vaan päätös turvapaikan/toissijaisen oleskeluluvan myöntämiseksi tehdään haastattelun perusteella. Kaikkialla länsimaissa ei olla näin sydämellisiä.

Itse en korkeastikoulutettuna paluumuuttajana, liki kymmenen vuoden poissaolon jälkeen, ole joutunut kokemaan minkäänkaltaista "pyörrytystä" tai "kateutta". Kritiikkiä olen nähnyt humanitaarista maahanmuuttoa ja halpatyömassan rahtaamista kohtaan, täysin oikeutetusti.

Se pitää nimittäin paikkansa, hiljattain medioissa pyörineen tutkimuksenkin mukaan, että Suomeen virtaa kaikkein heikoimmin koulutettua maahanmuuttaja-ainesta koko Euroopan mittakaavassa. Sillä osastolla tosiaankin olemme peränpitäjiä.
Potentiaaliset siivoojat eivät tule loppumaan kesken.
Väite suomalaisten nuorten työhaluttomuudesta puolestaan on yleistettynä pelkkä naiivi myytti.

Metropolisaatiosta olen samaa mieltä, eivätkä maahanmuuttajat luonnollisestikaan ole ainoa syy nykyisen asuntopolitiikan epäonnistumiseen, osa ongelmaa kuitenkin.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #154

Se passilauseesi vain vaikutti niin irralliselta.

Jari Tuomoja Vastaus kommenttiin #154

Turvapaikat myönnetään tiettyjen sääntöjen mukaan. Jos ne tuntuvat sinusta vaikeilta, niin voit pistää menemään valituksen oikealle YK:n osastolle sekä pyytää heitä muuttamaan pykäliään.

On muistaakseni olemassa myös säännöstö jossa kerran EU alueella käännytetty turvapaikan hakija käännytetään myös toisesta maasta. Sen takia monilla "häviää" asiapaperit ehkäpä?

Paluumuuttaja on myös hieman eri asia muin maahanmuuttaja. Pakolainen on myös eri asia kuin maahanmuuttaja. Minä en myöskään näe siinä mitään ongelmaa jos joku tulee sinne Suomeen ja suostuu tekemään työtä - vaikka vähän pienemmälläkin palkalla. Silloin on töitä ja luulen, että sosiaalitoimi sun muut kyllä pitää huolen, että jos tulorajat menee rikki niin ei varmasti tukiaisia saa. Muualla kuin Suomessa työnteko on vähän eri arvostuksessa - yleensä ottaen työ kuin työ melkein kelpaa.

Suomalaisten nuoren työhaluttomuus taas perustuu siihen mitä kuulen suomalaisilta opettajilta ja tietyiltä yrittäjiltä. Ei kuulemma ole hurraamista ja vuosi vuodelta mennään kuulemma härskimpään suuntaan. Tullaan töihin klo 9:30 kun "ei jaksettu" herätä ja sen sellaista...ei ole kuulemma edes poikkeavaa. Sitten on niitä ketkä hoitavat kyllä hommansa, mutta eniten on yleistynyt se, että laistetaan töistä. Sellaista ei ollut esim. 20 vuotta sitten vielä yhtään. Itse olen kolmannen käden tietojen varassa, mutta en epäile tuota sanomaa, koska olen sen kuullut jo niin monelta jotka asioista oikeasti jotain tietävät.

Simon Wahlroos Vastaus kommenttiin #149

Kun aihetodisteita kuitenkin löytyy jopa jonkun somalin kertomana Hymy lehdessä, niin sanoppa tämä lausesi uudestaan puukottelevista patriooteista turvapaikkaturismin sijasta. "Anteeksi nyt vaan, mutta Suomessa ei ole mitään turvapaikkaturismia nähtykään. Jos sellaista joku väittää, niin se on täyttä paskapuhetta." Jos saat sanottua sen ilman kohua, niin kokeileppas sanoa se perussuomalaisena, niin johan kohu syntyy.

Jari Tuomoja Vastaus kommenttiin #162

Aina on joukossa mätämunia, mutta minkäs sille teet? Hymyn artikkeleita en nyt ihan kovin korkealle arvostaisi, kyseisen lehden myynti mitataan kuitenkin otsikoiden raflaavudella - ei asiasisällöllä.

Uskallan väittää, että oikeissa maahanmuuttajissa on kaikkein vähiten rikollisuutta. Pakolaiset on asia erikseen joten miksi asiat halutaan sekoittaa? Pakolaiset eivät "muuta" maahan, he tulevan maahan ja anovat turvapaikkaa. Maahanmuuttajat eivät ano turvapaikkaa.

Simon Wahlroos Vastaus kommenttiin #172

Tuolla vieraamme kehuvat tienaavansa sossutuilla enemmän kuin työnteolla. Sinänsä hauska sivu. https://www.facebook.com/TrollPakolaiset?ref=ts&fr...
Ei sillä ole väliä vaikka he eivät sortuisi rikollisille poluille, sillä laillinen rahan lypsäminen sosiaalituvajärjestelmästämme on jo tarpeeksi tehokas keino tuhota hyvinvointimme.
Hauskinta on se kun kaiken taustalla kalliiksi käyviä vieraitamme velaksi rahoittavat ja siten kansantalouttamme tuohoavat globalistit nauravat matkalla pankkiinsa: http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=5&id=6815

Suorastaan tragikoomista!

Jari Tuomoja Vastaus kommenttiin #189

"Ei sillä ole väliä vaikka he eivät sortuisi rikollisille poluille, sillä laillinen rahan lypsäminen sosiaalituvajärjestelmästämme on jo tarpeeksi tehokas keino tuhota hyvinvointimme."

Eikös valitusosoite ole silloin Sosiaali- ja terveysministeriö, kuntien sosiaalitoimistot sekä viime kädessä lainsäätäjät eli kansanedustajat?

Toimeentulotuella "tienaaminen" on sinänsä mielenkiintoinen sanavalinta keneltä tahansa. Se raha menee varmasti elämiseen joka tapauksessa kaikkinensa ja sillä rahalla tuskin saa kukaan ostettua uutta autoa tai asuntoa saatika elämään "leveää elämää". Toki jos valinnat rahan käytössä ovat hieman painoarvoltaa sellaisia jossa rahaa jää johonkin toiseen asiaan enemmän, niin eiköhän se ole sääntöjen varassa mahdollista ja sallittua?

Yhteiskunnassa on vielä käsittääkseni Suomessakin sääntönsä? Tuskin sosson tuen varassa voi noin vain elää ja "olla"? Jos koet, että sääntöjä on noudatettu väärin, niin sitten kai sinulla on valitusoikeus tai voit tehdä vaikka rikosilmoituksen jos niin koet? Jos taas sääntöjä on noudatettu, niin viime kädessä ne äänestämäsi kansanedustajat ovat oikea osoite.

En ole nähnyt persujenkaan tekevän ehdotuksia toimeentulotukisäännösten muuttamiseksi...tai kenenkään muunkaan.

Markku Kanniainen

No eikö media vieläkään ole oppinut että ei näistä asioista kansalle puhuta. 23% mamujen osuus kuulostaa jo siltä että eletään jossain slummissa jossa hallinto jakaa rahaa syrjäytyneille ja alue vain kurjistuu ja kurjistuu. Näin niitä jytkyjä rakennellaan. Ei kansalle jumalauta näistä saa puhua, sieltä tulee vastareaktio. Jytky kakkonen. Nyt turvat tukkoon ja rakentamaan utopiaa, kansalle kerrotaan sitten kun se on valmis.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Ne muutamat assan seiniä pystyssä pitelevät jampat eivät Suomea kurjista, korkeintaan he voivat nyysiä lompakkosi.

Suurimmat uhat tulevat ihan muualta.

EU ja EMU alkavat toimia tismalleen päinvastoin kuin mitä varten yksi niiden esi-isä ( Euroopan teräs- ja hiililiitto ) perustettiin. Yksi jos toinenkin kansa on herännyt vaatimaan kansanäänestyksiä vähintäänkin EU:sta eroamiselle. Tietääkseni ainakin Belgiassa, Hollannissa ja Espanjassa osa maiden kansalaisista on vaatimassa itsenäisyyttä omille alueilleen.

Huomattava osa EMUun kuuluvista maista ovat menettäneet/menettämässä kilpailukykyään ja ajautuneet/ajautumassa muiden maiden rahoitettaviksi. Suomi menee siinä virran mukana, päättäjämme ovat neuvottelevinaan, neuvottelujen päätteeksi tiettävästi joku nyökkäsi, tosin nyökkäys taisi jäädä kirjaamatta pöytäkirjaan.

PerusSuomalaisten pelko pitää hallituspuolueita ja mediaa koko ajan varpaillaan. Kansalaisten sananvapautta ollaan halukkaasti rajoittamassa erilaisten tekosyiden varjolla. Jokaikinen puukon/jousipampun kanssa heiluva tai pitseriansa polttaja julistetaan välittömästi PerusSuomalaiseksi, vaikka rikoksia tutkiva poliisiviranomainen ei ole vielä edes tutkintaansa ehtinyt aloittaa.

Netissä jossain tietyssä IP -osoitteessa käväisseen kotiovea saattaavat pikapuoliin paukuttaa toiminnanhaluiset poliisit.

Hannu A Virtanen

Kansallinen kokoomus on hallitsemattoman maahanmuuton ja kaikkialla manner-euroopassa epäonnistuneiden monikulttuurihaihatusten suurin arkkitehti.

Heillä on ollut kohta 10 vuotta aikaa hallituksessa tehdä asioille jotain. Kaaos vain jatkuu ja pahenee.

Roy Beck - maahanmuuton vaikutukset köyhyyteen

http://www.youtube.com/watch?v=GhOS5btEmyw

spämmätkää tämä video kaikille maahanmuutosta päättäville ja kaikille keskustelupalstoille, niin rupeaa HS:n ja YLE:n tyhmentämällä kansalla silmät aukeamaan .

Merja Heikka

Tavallaan se on ihan oikein, että ne valuu kaikki sinne. Siellähän ne vihreätkin majailevat.

Toisaalta, järjellä ajatellen, he vievät asunnot ihmisiltä, jotka voisivat muuttaa Helsinkiin työn perässä. Ja ei ole kovin miellyttävä ajatus se, että pääkaupunki on kuin slummialueen esikartano. Jo rautatieasemalla sen näki, 10 vuotta sitten kun siellä kävin...

45 vuotta sitten siellä samaisella rautatieasemalla notkuivat sotaveteraanit, puliukkoina, nyt...no, kaipa hekin voivat jonkun alan veteraaneja olla.

Se on varmasti aivan tarkoituksellista politiikkaa, se että pakolaistaustaisille tarjotaan kaupungin asunto, vaikka ei heillä työtäkään olisi. Luulisi, että inhimillisintä olisi tarjota asunto jo siellä asuville työttömille ja muille, jos inhimillisiä haluttaisiin olla. Asunnottomiahan siellä on omastakin takaa. Ja ei se pahitteeksi olisi, jos muualtakin Suomesta voisi ihminen muuttaa Helsinkiin olematta miljonääri. Vaan kun joillakin on sellainen aate ja uskonto, että he näkevät savolaisen kulttuurin edustajan epärikastuttavaksi, puhumattakaan meistä hoon-hööttäjistä. Ne pitää meitä juntteina, ihan merkonomipohjilta. Toisaalta savimajakylien asukit ovat tosi kansainvälistä jengiä.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Eipä tuota paremmin voi sanoa.

Merja Heikka

Thanks. Mie vähän ajattelin, että tuliko tuo rasistissävytteisesti ilmaistua, mutta...

Nämä kuvittelevat, että Helsinki on New York, kunhan se ulkoisesti näyttää siltä. Se vaan, että harvempi näistä Helsingin eksoottisista työskentelee Helsingin Pörssissä tai edes CIA:ssa. No, ehkä sitten 200 vuoden kuluttua. Se on sen sortin rasismia, että tahdotaan sitä kansainvälistä väriä, vaikka paketti ei olisikaan aivan yks yhteen Ameriikan mallin kanssa.

Minä en kaipaa mitään siirtomaafiilistä, missä mustat ovat valkoisten siivoojina ja sisäkköinä.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen Vastaus kommenttiin #156

Ennen kuviteltiin Helsingin olevan Moskova... Eikä siitä ole kauankaan.
Eduskunta pikku-Kreml ja KGP lähempänä sydäntä kuin CIA.
Mutta eihän siinä mitään jos Tsadilaiset haluaa leikkiä "kansainvälisyyttä" niin maksakoon itse laskunsa. Valitettavasti kyseiset egonkohotukset koskettaa myös meidän "junttien" kukkaroa ja sieltä menopuolelta.

Merja Heikka Vastaus kommenttiin #158

Niin, eikä ole miellyttävää se, että Helsingistä tulee jokin Göteborg. Vaikka se kaukana onkin, niin se on kumminkin Suomenmaata. Ja ne ongelmat mitä tämä Helsingin globalisoimisjengi tuottaa, kyllä ne tännekin vielä kostautuvat tavalla jos toisellakin. Kyllähän näistä Romanian mustalaisistakin, mitä se Kontulan ja Arhinmäen& Stubbin jengi suojeli, oli harmia täällä meillä asti. "Kultasormusta" minullekin tungettiin nenän alle, osta, osta...Vähän kait pelotti tällaista kansanväliseen meinikiin tottumatonta ihmistä.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen Vastaus kommenttiin #161

Ulkomaalaisten epäiltyjen osuus kaikista törkeistä varkauksista on noussut viidessä vuodessa 15 prosentista lähes 40 prosenttiin
Pohjois-Suomessa...

http://yle.fi/uutiset/pohjoinen_houkuttelee_rikoll...

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #161

Sormuskauppa ei nyt niin kamalaa ole, suomalaiset romaanit ovat usein yrittäneet myydä roinakelloja ja muuta rihkamaa. Kerran kun joku liikemies tarjosi kokaiinia kaupaksi, rupes vähän kylmäämään. Bisneksestä ei sen enempää neuvoteltu. Tapahtui Kööpenhaminan keskustassa, ei hesassa.

pekka numminen

"Työperäinen maahanmuutto muodostaa vain pienen osan koko maahanmuuton työvoiman tarjonnan lisäyksestä. Maahanmuutto ei sinänsä nosta työllisyysastetta, sillä suuri osa maahan muuttaneista on työttöminä tai ei kuulu työvoimaan.

Työllisyysasteen ja kestävyysvajeen näkökulmasta olennaista olisikin Suomessa jo asuvien ulkomaalaisten työllisyysasteen nostaminen sekä muun työmarkkinoilla olevan työvoiman käytön tehostaminen."

https://www.vtv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2012/?...

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Tuo on lopulta Helsingin oma ongelma. Jos he haluavat pitää yllä sitä sosiaaliasumisen tasoa ylipäätään kuin mitä he nyt jo pitävät, niin mikäs siinä. Olisi erittäin hyödyllistä että muualle Suomeen tulisi sitten ihan minkä värisiä työntekijöitä ja yrittäjiä vaan. Helsinki-keskeisyys on eräs voimakkaimpia ongelmiamme niin koulutuksen, työvoimapolitiikan, maahanmuuttopolitiikan ja sosiaalipolitiikan alueilla. Siihen ei taida muut kaupungit yltääkään.

Käyttäjän JaanaHmlinen kuva
Jaana Hämäläinen

Itse olin reilu vuosi sitten ns paluumuuttaja takaisin Helsinkiin, enkä sen kauempaa "palautunut" kuin Pirkanmaalta; kohtuu lyhyen poissa asumisen jälkeen, mutta asuntohakemuksen jätettyäni en arvannut, että millainen hampaiden kiristely ja elämässä kärvistely siitä tulisi.... Tänä päivänäkin olisimme varmasti alaikäisen tyttäreni kanssa ilman asuntoa, ellei sitten yksityiseltä puolelta kohtalaisen hintaista vuokra-asuntoa olisi löytynyt <3
Paljonhan se perunduunarin tuloissa tämäkin kustantaa, mutta ihan sama; nyt on KOTI!
Hgin kaupunki kohautteli olkiaan ja voivotteli, ettei vapaita kertakaikkiaan ole, ei auttanut Helsingissä syntyminen, alaikäinen lapsi ,eikä työssäkäyminen.
Tsto tosin oli täynnä mamuja painamassa sitä "jo asuntotarjouksen saaneiden"-nappia..niinä parina kertana kun reilun vuoden aikana jaksoin käydä tstolla asti pettymässä tyttäreni kanssa...
Toivottavasti en koskaan enää joudu StadinAsuntojen kanssa olemaan missään tekemisissä, huomasin olevani pohjasakkaa pienipalkkaisena YH-äitinä!

Reissu Pesonen

Näin se kansantotuus muuttuu kun syistä tehdään syyllisiä.

Asioita pitäisi tutkailla totuus mielessä ennen kuin julkaisee propaganda artikkeleita. Totuus pitää tulla esiin ja Kansankiihottamisesta linnaa.

Mielipide kirjoituksista pitäisi tehdä ohjeistus, että ilmaukset pitää olla täsmällisiä. Epätäsmällisyys johtaa väärinymmärryksiin ja kirjoittajan viesti saattaa kääntää suunnan lukijan mielessä. Ja pian kukaan ei enää tiedä että mitä mieltä edes pitäisi olla, jotta voisi tuntea kuuluvansa sopulilaumaan.

Täsmällisyyttä, jotta propaganda uppoaa.

Hanski

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut